Var finns krismedvetenheten, SVT?

Hur står det till med krismedvetenheten hos SVT? Det frågar sig Gunnar Strömblad efter att ha hört Ekots intervju med SVT:s vd Hanna Stjärne.

Lyssnade på Ekots lördagsintervju med Hanna Stjärne. Inget fel på frågorna och svaren, Hanna Stjärne har en tydlig linje som hon håller fast vid. Men det som slår en är bristen på krismedvetande.

Det genomgående budskapet är, lite förenklat, att allt är frid och fröjd.
Då kan jag undra:

– Tror Hanna Stjärne verkligen att de treåringar som nu surfar på Youtube kommer bli trogna SVT-tittare?

– Tror Hanna Stjärne verkligen att 1, man kommer att licensbelägga surfplattor och 2, om så blir fallet, att flertalet glatt kommer betala?

– Tror Hanna Stjärne verkligen, på riktigt, att den skepsis mot media vi nu ser kommer minska eller försvinna för att man utbildar tittarna i journalistik? Eller för att man startar fler lokalredaktioner?

Den sista punkten tycker jag är särskilt allvarlig. Liknande budskap hörs från SR och andra medieföretag. Ingen verkar vilja se, eller ta konsekvenserna av, den växande misstron med etablerade medier som alla som följer branschen väl känner till. Man hänvisar till höga förtroendesiffror i olika undersökningar och verkar på det hela taget rätt nöjd. Inga, eller få, verkar beredda att på riktigt omvärdera sina arbetsmetoder och sitt sätt att presentera innehållet.

Det är nu hög tid att mediecheferna på allvar ser verkligheten i vitögat, gör en ordentlig analys och undersöker hur man kan förändra sitt sätt att arbeta för att vända trenden. En bra början kan vara att sluta titta på powerpoint i bekväma konferensrum och gå ut och prata med läsarna/tittarna/lyssnarna på riktigt.

För övrigt är, tyvärr, Hanna Stjärne inte den mäktigaste chefen på den svenska mediemarknaden. Det är Mark Zuckerberg.

Gunnar Strömblad, tidigare bland annat koncernchef i Schibsted Sverige och ordförande för Public service-kommissionen