Kommersiell yttrandefrihet är en förutsättning för fria medier

Den dolda reklamen är ett ovälkommet inslag på reklammarknaden. Men att hävda att branschen sitter tyst och passivt tittar på visar på en stor okunnighet från Jonas Nordlings sida: facit finns bara en Google-sökning bort, skriver Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer i en replik till SJF:s ordförande.

I en debattartikel i Medievärlden pekar Jonas Nordling, Journalistförbundets ordförande, ut branschen och Sveriges Annonsörer som passiva och tysta i frågan om den kommande utredningen av den dolda reklamen. Det kunde inte vara mer fel.

Sveriges Annonsörer arbetar ständigt med förebyggande åtgärder för att komma åt den dolda reklamen och frågan har varit på vår agenda länge. Exempelvis utbildar våra förbundsjurister kontinuerligt våra medlemmar i ämnet. 2012 tog vi även fram våra bloggrekommendationer, där vi uppmanar samtliga av våra närmare 600 medlemsföretag att vara noga med annonsmärkning. Dessa har uppdaterats kontinuerligt sedan dess och är i dag ett av våra mest nedladdade dokument. Sedan 2006 har vi också genom läromedlet Media Smart utbildat tusentals barn och unga i att bli mer reklamkritiska. Dessutom har vi alldeles nyligen lanserat Schysstreklam.nu som innehåller guider till hur man gör schysst reklam – annonsmärkning inräknat.

Ser vi till grundfrågan, problemet med den dolda reklamen, tycks Jonas Nordling däremot blunda för att det är mediebranschen som i mångt och mycket drivit och driver på utvecklingen. Mediebranschens kris har krävt nya intäktskällor och native-annonsering har blivit ett sätt för journalistiken/mediehusen att överleva. Att säga att det uteslutande är annonsörerna som håller i taktpinnen är alltså en grov förenkling.

Jonas Nordling lyfter fram ett exempel där han delar en native-annons i sociala medier och annonsmärkningen försvinner i delningen. Men att dela en native-annons är upp till den fria viljan. Frågan är om man det överhuvudtaget kan betraktas som reklam om man som privatperson väljer att dela en länk? Det är ingen som tvingar konsumenterna att dela content vidare, utan gör man det är det troligen för att man finner innehållet intressant, och när man klickar in sig till den betalda artikeln som Jonas Nordling lyfter fram, framkommer det att denna är framtagen i samarbete med en annonsör.

Vi vet att väl utförd native-annonsering ger effekt, för både medier och annonsörer. Vår uppmaning till medlemmarna är att alltid vara transparenta, så att det snabbt och tydligt framkommer att detta rör sig om ett kommersiellt samarbete. Vi tror att konsumenter i dag är smarta och att schysst och att transparent reklam är det enda som ger effekt på sikt – för både annonsörer och medier. Vi tror också att försök till att strypa nya former av reklam genom att säga att de hotar det fria ordet är en gammaldags syn från ”gammelmedia”. Detta är att blunda för utvecklingen i stället för att vara öppen för den. Om vi, annonsörerna, inte betalar för journalistiken kommer vi få betala ett högt pris.

 

Anders Ericson

vd på Sveriges Annonsörer