Ge en femtedel av mediestödet till gratistidningarna

Den framtida mediepolitiken borde inte minst vila på den hemdistribuerade lokala nyhetstidningens lokala räckvidd och ekonomiska hållbarhet. Det menar företrädare för GTF i ett öppet brev till kulturminister Alice Bah Kuhnke.

Arbetet med Medieutredningen är snart i mål. När vi är där ska innehållet omsättas till politik. Är det medborgarperspektivet som ska gälla handlar det om att prioritera rätt kanaler då utmaningarna fortsätter för dagstidningarna. Stampens kris sattes på sin spets före sommaren och Mittmedias strategiförslag kom i slutet av sommaren. Symptomen på patienten kan inte bli tydligare, den gamla affärsmodellen är sjuk och döende.

Med denna hotas lokaljournalistiken som vi känner den historiskt. De flesta är eniga, från kultur- och demokratiminister till lokalredaktör, lokalpolitiker och läsare. Vi behöver lokaljournalistiken för att värna lokaldemokratin. Många har idéer. Ingen har funnit vägen. Med fasa talar man om Mittmedias resonemang att göra om prenumererade tidningar till gratistidningar. Men gratistidningen är inte ett hot mot dagstidningen, den är en möjlighet för lokaljournalistiken och demokratin. Vi uppmanar kultur och demokratiministern att i den framtida mediepolitiken utnyttja den hemdistribuerade lokala nyhetstidningen – gratistidningen.

Värden med den lokala gratistidningen:

  • Distribueras demokratiskt hem till alla hushåll.
  • Innehåller lokala nyheter med hög relevans för den lokala medieborgaren.
  • Finns över hela Sverige.
  • Har en affärsmodell som fungerar.
  • Tar ansvar för lokaljournalistik (även i mindre byar där regiontidningarna sedan länge stängt sina lokalredaktioner.)

Så låt oss se friskt på gratistidningen som en möjlighet för den lokala journalistiken. Den kommer i de flesta fall bara en gång per vecka som tidning på papper, men om det alternativet är att bara en bråkdel av invånarna har tillgång till en tidning varje dag mot att alla har tillgång till en tidning med lokala nyheter en gång per vecka är valet lätt i ett demokratiskt samhälle.

Gratistidningen kan vara med och rädda den lokala journalistiken.

Vi föreslår en lösning, där läsarna, lokaljournalistiken och demokratin är vinnare:

Avsätt 20 procent av det framtida mediestödet, givet att det behålls på presstödets nuvarande nivå, till landets gratistidningar med kravet att det oavkortat skall stimulera den lokala journalistiken. Det skulle ge Sveriges ca 230 lokala gratistidningar ca en halv miljon per tidning för att anställa journalister. Grovt räknat är det en extra journalist per gratistidning.

Då dessa gratistidningar i dag har mellan en till tre journalister anställda i snitt skulle 20 procent av mediestödet förstärka den lokala journalistiken med 33-100 procent. Vinnare blir medieborgarna, lokaljournalistiken och demokratin.

Mathias Bång ordförande Gratistidningarnas Branschorganisation

Dennis O Krook – Gratistidningarnas Branschorganisation

Lotta Wahlqvist, Ansvarig utgivare, Lokaltidningen

Magnus Bringhammar, vd, Umeå tidning

Britt Hallberg, vd, Västerås Tidning

Patrik Staflin, vd, Nacka Värmdö Posten

Thomas Andersson, chefredaktör, Mediagruppen i Dalarna

Ulf Sibner, chefredaktör, Magazinet i Växjö

Matz Hammarström, vd, Markbladet Mediagrupp