Annons: Mediedagen 2019

Mediekrisen är ingen mediekris

Läsarna och tittarna är mer intresserade av lokaljournalistik än någonsin. Och det är viktigt att ha med sig det i debatten. På samma sätt som vi har det med oss när vi nu tittar framåt, svarar Carl-Johan Bergman och Lisa Pehrsdotter.

Svar direkt till Åke Bergman ”Segraren sällan först ut ur skyttegraven”

Det talas ofta numera om en mediekris, om en bransch som ”står inför ett stup”, för att låna kulturminister Alice Bah Kuhnkes ord i en debattartikel i Dagens Nyheter i förra veckan, apropå på tidningens artiklar om lokaltidningsjournalistik och Mittmedia.

Och sant är att branschen, inte bara Mittmedia, har problem att finansiera sin verksamhet enligt den gamla affärsmodellen som bygger på en stark annonsmarknad och betalande prenumeranter.

Men lika sant är att den journalistik som Mittmedias redaktioner gör, i Ludvika så väl som på 62 andra orter i koncernens utgivningsområde, aldrig tidigare nått så många människor; i Dalarna har Mittmedia i dag redaktioner på nio orter – det ger lokal förankring.

Mediekrisen är ingen mediekris. Läsarna och tittarna är mer intresserade av lokaljournalistik än någonsin.

Och det är viktigt att ha med sig det i debatten.

På samma sätt som vi har det med oss när vi nu tittar framåt.

I Ludvika har DT/Mittmedia tre journalister. Men Västerbergslagen bevakas av fler medarbetare. Exempelvis rapporterar och analyserar vår näringslivsreporter utvecklingen för ABB, vår politikreporter bevakar landstinget och så vidare. Samtidigt utvecklar vi vår journalistik. I valet 2014 presenterade vi #kandulova, en valtjänst som nominerades till Stora journalistpriset eftersom den gav medborgarna möjlighet att få direkta löften från sina folkvalda.

När det gäller dödsolyckan rapporterade dt.se om de första uppgifterna på sen fredagseftermiddag den 17 juni – precis som vi ska. Det som händer just nu har en primär publiceringskanal, dt.se (en av landets absolut största nyhetssajter utanför storstäderna). Olyckan fanns sedan med i måndagstidningen.

Åke Bergmans påståenden om att Mittmedias ledning ”vräkt ut pengar” på den digitala satsningen och det varit ”ett avsiktligt val att ”försämra de tryckta tidningarna för att fösa över läsarna till webben” får stå för honom, liksom påståendet om att Mittmedias förre vd var styrelsens andrahandsval.

Mittmedias ledning gör nu, tillsammans med utgivargruppen och andra medarbetare i koncernen, en strategi för hur vi även framöver ska kunna trygga den lokala journalistiken. Även i fortsättningen kommer Åke Bergman att få reda på vad som händer i Ludvika, om än inte på precis samma sätt som förr. För vårt uppdrag är fortsatt detsamma: leverera lokal kvalitetsjournalistik som människor kan ta till sig alldeles oavsett hur den publiceras.

Carl-Johan Bergman, chefredaktör och ansvarig utgivare, DT

Lisa Pehrsdotter, redaktionschef och ansvarig utgivare, Dala-Demokraten