Annons: Mediedagen 2019

”Det är ett klent försvar som Mittmedia presenterar”

Mittmedia hänvisar till direktsända tv-debatter och chattar med läsare. Det är inte lokal journalistik, skriver Lars Pettersson, grundare och före detta redaktionschef Mitt i.

I en artikel i tisdagens Medievärlden går de redaktionella ledningarna för Mittmedia ut i försvar av den lokala journalistik de bedriver. Detta som ett svar på medieutredningen och utredaren, professor Gunnar Nygrens kritik mot att lokalredaktioner stängs och journalister sägs upp. Ett hot mot demokratin, en landsbygd i medieskugga, bland annat framfört på Publicistklubbens möte i måndags (8 december).

Men det är ett klent försvar som Mittmedia presenterar. De hänvisar till direktsända TV-debatter och chattar med läsare. Det är inte lokal journalistik! Frågan är om det är journalistik överhuvudtaget.

När en tredjedel av landets lokalredaktioner har lagts ner innebär det att läsare och redaktioner har förlorat kontakten med varandra. Frånvaron av journalister på plats kan aldrig ersättas med en redaktion som finns långt från verkligheten. Det innebär också att tidningen inte kan uppfylla det ansvar som det ligger i att driva en lokal tidning med kanske en hundraårig tradition i botten. 

En lokal tidning har en så kallat ombudsmannafunktion. Journalisten ska ställa de frågor som läsarna ställer sig och bära tillbaka information och svar till läsarna. Kalla det gärna folkbildning som syftar till att ge invånarna kunskap för att kunna ta ställning i politiska frågor.

Det handlar också om att granska kommuner och andra makthavare, genom att leta nyheter i diarier och föredragningar. Detta innan beslut fattas, innan byskolan har lagts ner eller grävskopan står på tomten. Det är inte ovanligt att politiker och tjänstemän försöker mörka framtida obekväma beslut. Den informationen kan journalisten bara upptäcka genom att vara på plats, istället för att befinna sig i änden av ett ”snöre” långt från händelserna.

I den här så kallade vakthundsfunktionen ligger också att upptäcka maktmissbruk och mygel. Då krävs kontakter, lokal- och personkännedom.

Visst, det nya digitala medielandskapet öppnar nya möjligheter, att via webb-TV förmedla upplevelser, ta med läsare och tittare ut till en verklighet som de kanske aldrig kommer i kontakt med, ge kunskap om det som ligger nära och som kan användas som en tillgång i det dagliga livet. Det är här, i det nära och den snabba nyhetsförmedlingen som lokaltidningarna kan stärka sin position.

Vid mötet på Publicistklubben pekade Mittmedias vd Thomas Peterssohn på att medelåldern hos deras läsekrets är 67 år. Det kan antas att mortaliteten bland läsarna är ganska hög. En förklaring till att upplagorna stadigt minskar. Samtidigt uppgavs att antalet läsare under 40 år inte ens nådde mätbara siffror – 0 procent?  Ungdomen flyr papperstidningen och troligen även de nätupplagor som tidningarna lägger ut. Det kan bero på att tidningen inte finns där ungdomarna finns, i ungdomskulturen, i musiken, i deras vardag. En väg att nå dem är att öppna lokalredaktionerna igen, med journalister på plats, som lyssnar, förmedlar, speglar deras värld. Det är ett framgångsrecept! 

Rapporter i realtid viktigare än lokalredaktioner

Det räcker inte att avfärda papperstidningen som ”daterad”

Lokalmedia lever i en verklighet långt ifrån forskarnas bild
Lars Pettersson, grundare av och fd redaktionschef Mitt i tidningarna. Tidigare reporter Radio Västernorrland, Radio Gävleborg.