Annons: Mediedagen 2019

Sveriges Radio gömmer sina rättelser

Public service borde lära sig av kvällstidningarna när det gäller medieetik i samband med rättelser, skriver Mårten Schultz. UPPDATERAD

I radioprogrammet ”P3 Nyheter med Karlsten” påstod en av deltagarna i en diskussion om Miljöpartiets nya rättspolitik rörande kränkningar på internet att utrikesminister Carl Bildt tidigare åtalats för brott mot den så kallade BBS-lagen (tisdagen 15/4).

Uppgiften ifrågasattes inte i programmet och den som lämnade uppgiften, en forskare med expertkunskaper i informationsteknologi, var trovärdig. Den som lyssnade på programmet utan särskilda kunskaper fick därför intrycket att utrikesministern åtalats för ett brott.

Det var förstås falskt. Carl Bildt har lika litet som någon av sina statsrådskollegor åtalats för något brott under sin tid som minister. Hade ett sådant åtal inträffat hade det inte gått obemärkt förbi. Ett åtal mot en minister är nämligen något oerhört allvarligt.

Ett åtal innebär att ministern enligt den åklagare som fattat beslutet att åtala gjort sig skyldig till ett brott som går att bevisa. Inte bara det: åtal mot ministrar för brott inom ramen för deras statsrådsuppdrag kräver ett beslut av Konstitutionsutskottet och prövas av Högsta domstolen.

En oerhört allvarlig sak, således. Men nu var det alltså falskt. Sant var (och är) att Bildt liksom många andra politiker, i alla etablerade partier, anklagats för ett brott som rättsväsendet tittade på innan det fattades beslut om att inte åtala. Detta är till skillnad från åtal tämligen vanligt. Håkan Juholt är bara ett exempel.

Uppgiften om Bildt korrigerades inte av programledaren. Jag påtalade felaktigheten på Twitter. Emanuel Karlsten, som leder programmet, lovade korrigera genom en rättelse. Bra så, tänkte jag. Jag gick in på Sveriges Radios hemsida för att se hur rättelsen föll ut. Jag såg den inte på huvudsidan www.sr.se – där jag trott att en felaktig uppgift om att utrikesministern åtalats skulle korrigeras. Jag gick in på programmets egen sida, men fann inget där heller.

Därefter frågade jag Emanuel Karlsten själv. Han skickade en länk. Rättelsen låg på sidan för det program som hade sänts, fick jag besked om. Rättelsen fördes alltså in i anslutning till det digitala programarkivet och hittades svårligen utan direktlänk.

Det finns flera problem med det här. Ett problem att rättelsen i sig var väldigt konstigt skriven: ”Förundersökningen lades ner innan åtal väcktes”. Det låter som att åtal väcktes efter att förundersökningen lagts ned eller som att åtal i vart fall borde ha väckts. Inte mycket till rättelse. Men mer problematisk än den tafatta formuleringen är formen. Rättelsen publicerades alltså i arkivet för gamla program.

Vi har alla olika radiovanor men jag tror att förhållandevis få lyssnare letar upp gamla nyhetsprogram i arkivet som de redan lyssnat på om det inte finns särskild anledning. Och om en felaktig uppgift inte väckt någon uppmärksamhet saknas i allmänhet en sådan anledning.

Resultatet? Uppgiften korrigeras inte för de som tagit del av den.

Det här kontrasterar mot hur rättelser hanterats och diskuterats i pressetiska sammanhang under senare tid. Synen på rättelser hänger intimt ihop med synen på etiken i förhållande till det publicistiska uppdraget. Expressens Thomas Mattsson har uttryckt sig på följande sätt:

”Det har funnits en tradition i svensk press att gömma rättelser, men det tycker jag är oseriöst. Var och en förstår väl att om New York Times har flera fel varje dag så har också en svensk lokaltidning, eller för den delen Expressen, flera fel? Det ska man inte hymla om, det är bättre att transparent tillstå problem.”

Det bär mig emot att behöva ge Thomas Mattsson rätt men ovanstående citat uttrycker en enligt min mening ansvarstagande syn på medieetik. Att transparent tillstå problem, att tydligt tillstå när det blivit tokigt. Public service kan med fördel låta sig inspireras av tabloidens syn på medieetik i detta avseende och ta upp frågan om rättelser till en principiell diskussion.

UPPDATERAD: Efter denna text skrivits har rättelsen på P3 Karlsten rättats och lyder nu: ”I inslaget säger Christopher Kullenberg att Carl Bildt åtalats för brott mot BBS-lagen efter att kommentarer om uppmaning till folkmord legat på Bildts blogg under flera månader. Det stämmer inte, förundersökningen lades ner.” Även den ändrade rättelsen har publicerats i anslutning till det digitala arkivet.

Mårten Schultz, professor i civilrätt vid Stockholms universitet och allmänhetens företrädare i Pressens Opinionsnämnd