Annons: Mediedagen 2019

Björn Häger: Mittmedia har ömma tår

Mittmedia har ömma tår i diskussionen kring det affärsexperiment de nu genomför med sina tidningar, skriver Björn Häger i ett svar till Daniel Nordström.

Häromdagen varnade jag i Expressen för en nedrustad lokalbevakning. I fjol försvann nästan 400 journalistjobb och en rad lokalredaktioner lades ner.

På detta har Arbetarbladets chefredaktör Daniel Nordström reagerat och tyckt att jag borde ”vidga vyerna”. Exakt hur, förblir oklart efter att ha läst hans inlägg. Vad min ålder (en dag äldre än Mittmedias redaktionella chef AnnaKarin Lith) och bakgrund inom Sveriges Radio har med saken att göra förstår jag heller inte.

Expressen hade bett mig skriva om något angeläget med anledning av att jag valdes till ordförande i Publicistklubben. Och angeläget att diskutera är minst sagt utvecklingen för den svenska lokaljournalistiken. När tidningsdöden drabbade Sverige på 1950-talet fanns ändå tidningar kvar som bevakade vad som hände i kommunhuset.

Sedan några år har stora koncerner som Stampen och Mittmedia skaffat sig monopol över stor geografiska områden. Och dör deras tidningar finns ingen kvar som berättar i politiken eller samhället i övrigt. Mer än förhoppningsvis någon redaktör från public service.

Oron minskar inte efter att idag ha nåtts av beskedet att TV4 lägger ner sina lokala nyhetssändningar.

Mittmedia genomför ett experiment på sin monopolmarknad från Gävle till Örnsköldsvik som är värt att noga följa. Tidigare trycktider och snålare resurser för de traditionella papperstidningarna ska betala digitala satsningar där reportrar får lära sig filma och spela in ljud med sina telefoner för att lägga ut på nätet. under parollen ”digitalt först”.

Något måste göras när läsarnas sviker. Och kanske är det rätt väg för att möta framtiden. Kanske går man vilse, och gör sig av med de trogna läsare som fortfarande hänger kvar vid sin prenumeration.

Exemplen i min artikel hade jag hämtat från en utmärkt temaserie om tidningskrisen som Nordströms egen tidning Arbetarbladet publicerade ifjol. Det resonemang Nordström hänger upp sig på om att läsartappet är tidningars eget fel kommer från vad Stefan Melesko, docent i medieekonomi, sa till just Arbetarbladet i den temaserien.

Mittmedia har ömma tår i diskussionen kring det affärsexperiment de nu genomför med sina tidningar. Diskussionen handlar om lokaljournalistikens överlevnad. På en monopolmarknad angår den inte bara koncernens ekonomer, utan även alla oss andra som bryr oss om en levande lokal nyhetsbevakning.

Och den inbjudan jag fått att träffa Mittmedias ledning för att höra mer hur de resonerar, tackar jag gärna ja till. Lyckas ni locka över läsarna till en lönsam digital modell, är jag den förste att lyckönska.

Tack för inbjudan. Vi ses.

Björn Häger behöver vidga vyerna
Björn Häger, tillträdande ordförande Publicistklubben