Annons: Mediedagen 2019

Utgivarna kan inte blunda för hatet

Är det okej att ta in annonser från en främlingsfientlig rörelse bara de inte uttrycker främlingsfientliga åsikter? Den frågan ställer sig Marcus Melinder, nyhetschef på Tidningen Ångermanland.

Det är snart så att vi inte längre förvånas. Avslöjanden om Sverigedemokraternas rasism kommer allt tätare. Nästan så pass tätt att en viss avtrubbning infinner sig.

Inte desto mindre är det oerhört viktigt att medierna fortsätter att granska den här främlingsfientliga undervegetationen. Som nu senast Expressens avslöjande om Sverigedemokrater som under skydd av anonymiteten uttrycker sitt hjärtas mening på diverse hatsajter.

Detta späder naturligtvis också på diskussionen om hur svenska redaktioner ska hantera Sverigedemokraterna. En fråga som blir särskilt aktuell med mindre än ett år kvar till riksdagsvalet och då partierna mobiliserar sin annonsering.

Hur ska utgivarna ställa sig till annonser från SD? 

I ett tidigare inlägg på min blogg skrev jag om den glidning som har skett när det gäller Sverigedemokraterna. Hur partiet i den offentliga debatten gått från det rasistiska ytterlighetspartiet till ett ”invandrarkritiskt” parti till ett ”invandringskritiskt” parti.

Sveriges Radio gjorde inför valet 2010 en särskild policy där det konstaterades att SD är ett främlingsfientligt parti och att ”Sveriges Radio ska ta avstånd från främlingsfientlighet”. En slags logisk slutledning som borde vara självklar.

I praktiken fick doktrinen ingen egentlig betydelse och sedan SD kommit in i riksdagen tävlar SVT och SR med varandra om vem som bäst behandlar SD som ”vilket parti som helst”.

Kommer ni ihåg Jimmie Åkessons debattartikel från 2009 som publicerades i Aftonbladet? En artikel som kan ses som en programförklaring för partiets politik där Åkesson kallar ”muslimerna vårt största utländska hot”. Med den artikeln som fond blir det inte särskilt svårt att förstå att även gräsrötterna uttrycker sig som de gör. Deras ledare har redan pekat ut riktningen.

Det som nu blir intressant att se är hur vi publicister kommer att agera under det kommande valåret. Våra svenska utgivare är inte sena att fördöma alla återkommande rasistiska avslöjanden. Men är fördömandet tillräckligt starkt för att neka partiet annonsering?

Eller är det okej att publicera annonser från ett främlingsfientligt parti så länge de inte uttrycker sig främlingsfientligt?

Marcus Melinder