Betalmodellerna är en del av ett maratonlopp

Betalmodellerna kräver fler säljargument, skriver Anna Lindberg, som jobbar med digital utveckling på NTM, som höll en session om betalväggar på Sweden Social Webcamp.

Förra helgen var jag på Sweden Social Webcamp på Tjärö i Blekinge. Eventet brukar beskrivas som ett närmast sekteristiskt camp för webbentusiaster. Så om man vill ha en givande diskussion om mediehusens betalväggar, var ska man ha den om inte just där? Jag bestämde mig för att hålla en session om vad som händer efter betalväggen för att se vilken input jag kunde få i ett sådant sammanhang. Inte utan viss nervositet, det erkänner jag. Det känns ju lite som att svära högt i kyrkan, att prata om betalväggar för nyheter bland en massa internetkramare.

Missförstå mig rätt nu. Min ambition var aldrig att sälja in och försvara betalväggarna, för jag är själv kluven och orolig. Däremot ville jag, genom att visa konkreta siffror från branschen, ge en bakgrund till betalväggarna (inom NTM kommer vi, som bekant, att införa betalvägg i Norrbotten under hösten). Och döm om min förvåning när jag märkte att jag varken blev lynchad eller utfryst, istället hade vi en engagerad och konstruktiv diskussion om själva kärnan i min session – nämligen hur den lokala journalistiken ska kunna fortsätta att vara relevant och nå ut.

För något år sen stod jag och väntade på bussen i den lilla byn där jag bor utanför Linköping. Bredvid mig stod några tonårstjejer, en av dem verkade ha varit med om något riktigt jobbigt. Jag hörde kompisen fråga ”Men du, har du snackat med Corren då?” varpå tjejen svarar att ”Ja, alltså händer det inget snart så måste jag ju ringa till Corren”. Jag kunde inte låta bli att le inombords, det blev så tydligt vilken fantastisk grund ett lokalt nyhetsvarumärke är byggt på. Nämligen tillit, förtroende, lojalitet. 

Och när jag ser hur medieföretagen runt omkring mig tänker när det gäller betalväggar så känns det som att hela modellen bygger just på detta: att det finns en publik som redan har tillit, förtroende och lojalitet till varumärket. Det mest genomgående säljargumentet för betalväggarna lokalt är ”Du får nu allt, överallt”. Alltså, det som säljs är samma innehållspaket i olika kanaler. Och visst, de redan övertygade kan säkert köpa argumentet. Gör de det så blir allt bra igen. Eller?

Jag ifrågasätter inte ovanstående säljargument. Det som gör mig kluven och orolig är att jag inte ser några andra konkreta säljargument som vänder sig till dem som inte redan är övertygade. Tillit, förtroende och lojalitet måste förtjänas, igen och igen. Trots de lokala morgontidningarnas stolta historia av oberoende och folkbildning så kan vi inte bara förlita oss på historiska bedrifter.

Räckvidd är nämligen inte bara ett kommersiellt begrepp. Det handlar också om att finnas i människors medvetande för att spela en roll i vår lokala gemenskap. Genom att uteslutande sälja det vi har till de redan frälsta riskerar vi att sakta men säkert radera ut oss ur stora delar av samhället. Visst, det skulle kunna vara en strategi. Men ska vi verkligen ge upp vår position så lätt?

På Sweden Social Webcamp träffar jag människor som startar upp nya tjänster på nätet från ingenting, det som krävs är typ två personer med passion och kunskap om teknik och marknad. Jag tror att vi har massor att lära av att lyssna på dem som sysslar med webbutveckling utanför mediebranschen. Det är förmodligen här det finns lysande idéer som vi behöver ta del av för att utveckla nya tjänster som når utanför skaran av dem som vi kallar ”trogna prenumeranter”. Inte minst när det gäller utveckling av själva betalväggen – den 1.0-version som lanseras nu överallt kommer att behöva förfinas för nya grupper och nya behov. Vi behöver också få in ny kraft och kompetens i vår bransch när det gäller reklam och marknadsföring i digitala produkter. 

För mig finns det något vackert i att tänka att betalväggen inte på något sätt är ett mål, utan en del av ett maratonlopp som kräver mer av oss än någonsin. Men jag tror att vi på fullt allvar måste börja jobba med de här frågorna. Annars kanske det inte blir något maratonlopp över huvud taget, utan bara en kort sprint med snöpligt slut.

Anna Lindberg, jobbar med digital utveckling inom NTM