Annons: Fojo

Här är det verkligen digitalt först som gäller

Den som vill veta hur man når ekonomiska framgångar på nätet ska åka på studiebesök hos organisationen Digital First Media. Det skriver Svenåke Boström som varit på SND-kongressen i Clevland.

Namnet säger vad det handlar om. Här är det den digitala publiceringen som sitter i högsätet och säljarnas löner är baserade på hur mycket de säljer för de digitala plattformarna.

Digital First Media är en av de största mediegrupperna i USA, med hundratals titlar, främst lokala tidningar, webbplatser och mobila tjänster. Jim Brady, Executive Editor-in-Chief, för Digital First Media, bidrog med en av de intressantaste föreläsningarna under den just avslutade SND-kongressen i Cleveland, Ohio.

Bara under 2012 har intäkterna från digitala medier för Journal Register Company (den största enheten inom DFM) ökat med mer än 30 procent. Kanske för att annonssäljarnas löner baseras på hur mycket de sålt i de digitala kanalerna.

Men det är inte bara denna förändrade syn på prioriteten i publiceringen som gett framgångar. Man pekar även på ett par andra saker, framförallt när det gäller den redaktionella utvecklingen. När tidningen The Register Citizen gjorde om sin nyhetsdesk till ett öppet nyhetscaféblev det en succé. Digital First Media meddelade också tidigare i år att man kommer att öppna 14 nya publika “newsrooms”. Ett av de första är en rullande nyhetsredaktion som placerats i de så kallade tvillingstäderna (www.twincities.com), St. Paul och Minneapolis.

SND-kongressen dominerades för övrigt av den digitala publiceringen. Designgurun Mario Garcia var naturligtvis på plats och han avslöjade en del detaljer ur en rapport kring ögonrörelsestudier (Eye Track Report) kring surfplattor, som publiceras denna vecka av Poynter Institute. 

Hans föreläsning handlade helt om utvecklingen för surplattor med fokus på iPad. Han konstaterade att det i dagsläget finns 85 miljoner iPads på marknaden och 125 miljoner från ett antal andra företag.

Några slutsatser från den nämnda studien från Poynter Institute när det gäller surfplattor är att läsarna stannar till och ägnar mycket tid åt bildgallerier och videoinslag. Man läser hellre i landskapsformat än vertikalt (porträttformat). En efterfrågad tjänst från nyhetsmedierna är en så kallad newsticker, en liten textremsa där senaste nytt rullar hela tiden.

Att många ser på tv samtidigt som man använder sin surfplatta kommer knappast som någon överraskning. Inte heller att läsning på platta är mer ”tillbakalutad”, alltså mer avslappnad än läsning på datorn. De flesta använder sin platta mest efter 18.00.

För de som jobbar i små eller medelstora företag var nog ett av de nyttigaste inslagen Karl Gudes presentation av mängden gratis programvaror på nätet. Allt ifrån sofistikerade bildredigeringsprogram till program för att enkelt skapa nyhetsgrafik, webbpubliceringsverktyg, (andra än WordPress), 3D-ritningar, kartprogram, geotaggning, med mera.

En höjdpunkt under kongressen var också utdelningen av designpriset ”Best in Show”. Ett pris som inte delats ut på tio år, men som i år tilldelades Svenska Dagbladet. Svenskan fick priset för sin bevakning av terrorattacken mot Oslo och Utøja den 22 juli 2011. Svenskans redaktionschef Martin Jönsson och bildchef Jessica Olofsson var på plats för att berätta hur bevakningen av denna extrema nyhetshändelse hanterades.

Läs mer om vad som hände på SND Cleveland på Boströms Blogg.

 

Svenåke Boström

Digital First Media

75 dagstidningar ingår i koncernen. Dessutom har man 100 icke dagliga tidningar och omkring 200 webbplatser. Med sina produkter når man 61 miljoner amerikaner i 18 delstater varje månad.