Vi är alla troll i internetskogen

Övertrampen försvinner när användarna möts av närvaro samt får omedelbar och personlig feedback, skriver Anette Novak.

Ord som läsarmedverkan och medborgarjournalistik associerar många av oss till ett sämre debattklimat. Vid arbete med öppenhet möter jag ständigt invändningar av typen ”det blir bara påhopp” och det ”spårar ur direkt”.

”Bevisningen” hämtas från kommentarsfälten som främst fungerar som arga-lappen-i-tvättstugan. En kanal för att anonymt – och därmed sanktionsfritt – ösa ur sig sina frustrationer.  Och visst händer det. Allt från elaka gliringar till öppet förtal. 

Men det digitala medskapandet är oerhört mycket bredare och kraftfullare än så. Något som alla medier som vill överleva bör inlemma i sina verksamheter.

Mantrat för mediechefer världen över är ordet ”relevant”. Få har emellertid lyckats fylla det med innehåll. Men vad kan vara mer relevant än att ha användarna så nära att de är med och tar fram produkterna?

Här är bara några av de otaliga sätt på vilka redaktioner kan dra nytta av de många människornas kraft:

  • rapp nyhetsrapportering från fältet (breaking-news på Twitter, direktreaktioner på alla olika plattformar)
  • läsarbilder/filmer från där det händer när det händer (se hur bra det går för den globala nyhetscommunityn Citizenside.com).
  • sociala gräv (som via samarbeten med nischade bloggar, skrivna av människor med mångårig kunskap om ett visst ämne eller grupper som skapats ur oro för till exempel miljöpåverkan).
  • hjälp i granskningen av makten (folkhemmets direktreaktioner är ett av de skarpaste vapnen i kampen mot lögner, korruption och missförhållanden).
  • som bollplank för vinklar/metodik (åsikter på egna och externa digitala plattformar hjälper såväl ledarskribenter som nyhetsredaktörer med analys, fakta och nya angreppssätt på ämnen som redaktionen anser uttjatade)
  • för att skönja mönster i komplexa sammanhang (redaktionen lägger ut all information och får hjälp med att hitta avvikelser med mera).
  • nyhetstips och reportageidéer (redaktionen missar mindre när alla ögon spejar åt oss, det ger bredd åt ämnesmixen, inte minst då redaktionerna inte avspeglar befolkningens sammansättning och därför – utan massans hjälp – riskerar att bli navelskådande).
  • skapa avslöjande data genom det pussel som skapas när många bidrar med varsin liten informationsbit (kartor, egenupplevda historier, konsumentjournalistik av och med konsumenter och så vidare)
  • som extraresurser (support avlastas när användarna hjälper varandra med enklare tekniska problem, som saknade plug-ins med mera, läsare hjälper till med korrläsning…).

Norran har fått hjälp i nära nog samtliga ovanstående kategorier sedan den interaktiva, öppna nyhetsdesken hade premiär 2009. Scoopet om Swedbanks nedläggning av en rad lokalkontor kom den vägen. Men redaktionen har också kartlagt vattenparasitens spridning genom att länka in en interaktiv karta (byggd av två ”vanliga” användare) där drabbade fick klicka in var de bodde. Resultat: långt innan kommunens egen, analoga enkätundersökning var klar fanns slutresultatet på norran.se.

Kraften i de mångas engagemang är enorm och ett verktyg alla traditionella mediehus bör föra in i sina strategier, organisationer och rutiner. Men en av de viktigaste lärdomarna vi på Norran har gjort under de här åren är ändå att övertrampen närmast försvinner när användarna möts av närvaro samt får omedelbar och personlig feedback.

Så låt oss sluta kategorisera människor i proffs och amatörer, bra och dåliga, människor och troll. Världen är inte längre svart-vit. Den är inte heller grå – de gränslösa digitala kommunikationsmöjligheterna gör att vi kan se alla nyanserna. Om vi inte väljer att blunda för dem.

Visst finns det människor som inte alltid vill väl. Både inne på redaktionerna och ute i det vi brukar kalla verkligheten. 

Och visst finns det troll. Men de trollen är inga hornförsedda väsen från den mörka internetskogen. Det är du och jag. När vi inte tycker att någon tar oss på allvar, när vi inte får den respekt vi förtjänar.

Proaktiv moderering ger bättre nätdebatt

Arvet efter Novak
Anette Novak