Ingen fri mediekonkurrens med public service på nätet

Sveriges Radio och Sveriges Television driver med framgång nyhetsarbete på nätet – utan att behöva fundera över hur verksamheten ska kunna bära sina kostnader, skriver Hälsingetidningars chefer Ruben Jacobsson och Mats Åmvall.

Leif Eriksson, chef för Radio Gävleborg, sträckte ut en hand till oss i övriga medier nyligen och erbjöd radiosportens direktsändningar, lokala debatter och trafikinformation på våra webbplatser. Det blev startskottet för en bredare diskussion där M-riksdagsledamöterna Lars Beckman och Carl-Oskar Bohlin pläderar för konkurrens på lika villkor, framför allt mellan den licensfinansierade public service-radion och den kommersiellt drivna radion.

Det finns en annan aspekt på konkurrens som ingen av debattörerna hittills berört. Sveriges Radio och Sveriges Television driver – med framgång – nyhetsarbete också på nätet. Radio Gävleborg lokalt med nyhetsrapportering precis på samma sätt som bland andra Hälsingetidningar gör på helahälsingland.se.

Så vad är problemet?

Jo, medan Hälsingetidningar är beroende av intäkter från annonser och användare för att kunna erbjuda högklassig journalistik så kan Sveriges Radio obekymrat utveckla samma publiceringskanal utan att behöva fundera över hur verksamheten ska kunna bära sina kostnader. Frågan om vilka tjänster på nätet som man som användare eventuellt är beredd att betala för, den frågan finns inte på public service-kartan. Utbudet på sr.se/gavleborg är i många stycken identiskt med det som finns på sajterna som länets tidningar svarar för: nyheter, reportage, kommentarer presenterade i text, foto, rörlig bild och, förstås, ljud. Lokalt, regionalt, riks och utrikes.

Att mediekanalerna konvergerar, det vill säga glider ihop i samma kanaler är ett känt fenomen. Inget formellt hinder finns för att till exempel Hälsingetidningar startar lokalradio för att konkurrera med Radio Gävleborg. Bortsett då, förstås, från att vi då först skulle behöva betala en rejält tilltagen avgift till staten för att få sändningstillstånd.

Fri konkurrens? Nej, naturligtvis inte.

Om Lars Beckman och Carl-Oskar Bohlin verkligen menar allvar med sitt mantra om fri konkurrens bör de båda ta upp frågan med sin moderata kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth,. Vi gjorde det under hennes besök i Hudiksvall för en tid sedan. Något tydligt besked i endera riktningen gav dock inte ministern. Vilket också är en sorts svar.

När det gäller Leif Erikssons utsträckta hand till övriga länsmedier om samarbete så kan vi förstå Leif Erikssons önskan att lägga ut radionyheter på andra webbsidor än SR:s egen. Leif Eriksson skriver ju också i sitt första inlägg att hans önskan är att SR:s utbud ska höras och läsas på många olika plattformar. Fullt förståeligt och det gäller ju för alla publicister. Erikssons inbjudan är emellertid sprungen ur ett icke-kommersiellt public service-perspektiv. Vi andra måste ständigt sätta eventuella samarbeten både i ett publicistiskt och affärsmässigt sammanhang.

Inlägett publicerades ursprungligen på helahalsingland.se

Ruben Jacobsson, vd och Mats Åmvall, chefredaktör, Hälsingetidningar