Helena Giertta svarar på Paul Frigyes kritik

Svar direkt

Det är inga nådiga konspirationsteorier Paul Frigyes hänger sig åt i sitt inlägg. Bland annat att vi ägnar oss åt bedrägerier på Journalisten.

Att vi inte tidigare publicerat Paul Frigyes kommentar på webben har en enda orsak: Den aktuella reportern har varit bortrest på semester och kom hem idag. Jag måste självklart kontrollera uppgifterna med honom. På samma sätt har jag gjort när texter av Paul Frigyes ifrågasatts i kommentarsfälten.

Nu är reportern på plats och vi har gått igenom reportaget och statistiken. Han har använt exakt samma statistik som Paul Frigyes hänvisar till, Sigurd Höst, Avisåret 2009.

Reportern fick idén till reportaget för ett år sedan och det genomfördes i december förra året. När han kom hem hade Sveriges Radios Publicerat ett reportage med ungefär samma vinkel: ” Norska lokaltidningar går fortsatt utmärkt… ” Det säger Rune Olsson – medieprofessor vid högskolan i Oslo.( Publicerat 18 december).

Vi publicerade vårt reportage 15-17 februari. I det besökte vi tre små lokaltidningar, fådagarstidningarna  Os och Fusaposten, Tysnes, Fanaposten.  Bland annat uttalar sig Rune Hetland, Landslaget for norske lokalaviser, en intresseorganisation för 110 lokaltidningar om att en majoritet av dessa ökade sin upplaga 2009: ”Det är sensationellt när du ser hur det gick för de stora tidningarna som förlorat i upplaga”

Paul Frigyes var med i hela processen som ledde fram till reportaget och kritiserade inte vid någon tidpunkt den statistik vi använde. Jo, en gång sa han att statistiken kändes gammal. Men det visade sig att det var den senaste som fanns. Ett par dagar efter vår utgivning kom de nya TS-siffrorna från Norge, som visade på ett kraftigt upplageras. Siffror som vi presenterade i vår nyhetskanal Journalisten.se

När det gäller frågan om vilken version, om det finns en eller två, av krönikan som publicerats är den lite lurigare.

Vi var tre personer som läste krönikan innan jag ställde den. När Expressen lördagen den 26 februari publicerade den med orden:” Paul Frigyes utvecklar de resonemang som refuserades i tidningen Journalisten” uppfattade vi det som att det var en annan version. Vi kunde inte kontrollera det eftersom Paul Frigyes hade raderat filen och den gick inte att återskapa.

När Frilansjournalisten ringde svarade jag att jag uppfattade det som en annan text, och att vi gjort det alla tre. Däremot kunde jag inte kontrollera det eftersom filen var raderad. Vi hade inte heller sparat papperskopiorna. Jag har heller aldrig sagt att versionen i Expressen är mer urvattnad. Jag har i radioprogrammet Medierna och till Frilansjournalisten sagt att det som sägs om journalistrollen i Paul Frigyes krönika inte är särskilt kontroversiellt. Det står jag fast vid.

Detta är ingen stor fråga för mig och om Paul Frigyes är så säker på att det är hans ursprungsversion, så låt gå. Jag har ingen anledning att fortsätta denna pajkastning.

När Paul Frigyes kritiserar mig för att jag ställer en krönika så är det okej. Men när han kommer med svepande påståenden om att en av mina reportrar ägnat sig åt bedrägeri och att jag medvetet skulle manipulera det vi skriver i tidningen, så har han gått för långt.

Paul Frigyes har arbetat på Journalisten i tio år. Om han på allvar menar att vi medvetet bedragit våra läsare i fallet Norge, så undrar jag vad hans eget ansvar är i detta.

Paul Frigyes: Journalisten ljuger och vilseleder
Helena Giertta, chefredaktör Journalisten