Mats Svegfors svarar TV4: Det finns inget direktiv

Sveriges Radios vd Mats Svegfors ser TV4:s utspel som en del i en europeisk kampanj för att begränsa public service.

TV 4-gruppens kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt skriver om den nyss beslutade förhandsprövningen av det nya som vi i public service vill göra. Gidefeldt skriver att ”alla som läst, och lärt, sin läxa vet att detta är kopplat till ett EU-direktiv som Sverige som medlemsstat måste förhålla sig till, och är skyldigt att följa”.

Nu är det inte så. Alla som läst och lärt sin läxa vet att det inte finns något direktiv och därmed inte något som Sverige måste förhålla sig till. Vad som finns är ett meddelande från EU-kommissionen som inte har något rättsligt status och som Sverige alltså inte har skyldighet att följa.

Den som läst och lärt vet däremot att det drivs en kampanj på europeisk nivå från framför allt de kommersiella tv-bolagen för att EU ska begränsa public service. Om detta lyckas blir det lättare för Murdoch och kompani att tjäna pengar på mediemarknaden. Detta är en affärsmässigt legitim kampanj från företag som ytterst bara har ett mål, nämligen att tjäna pengar. Och det är väl ingen tillfällighet att det är ”TV 4-gruppens kommunikationsdirektör” som för debatten. Jag har verkligen ingen anledning att säga något förklenande om Gunnar Gidefeldt. Men jag får känslan att samtala med något slags apparat.

Bo Strömstedt brukar citera Sven Lidman i hans replik till Lewi Pethrus i debatten om pingströrelsen och affärsintressena:

”Svinintresset kan komma upp på plattformen, förstår du, det är ingenting som hindrar. Fåren kunna sitta i församlingen och bli klippta, och svinintresset sitter på plattformen och leder i bön och klipper både får och kuponger.”

En central del av den moderna mediehistorien är historien om hur starka ekonomiska intressen mobiliserat den politiska makten för att begränsa konkurrens och främja egna vinst- och monopolintressen. Om man inte ”läst” och ”lärt” detta är det inte alldeles lätt att nu se det som sker bakom det som synes ske. Och noga taget hjälper det väl inte om man väl ser det som faktiskt sker, inte om man är direktör i TV4-gruppen. Uppdraget är lika tydligt som det underliggande intresset.

Mats Svegfors, vd Sveriges Radio