Annons: Mediedagen 2019

Anders Ahlberg: Förläggarna har fel om Bonniers maktställning

De förläggare som kritiserar Bonnier har fel när de skriver att koncernen dominerar dagstidningsmarknaden, men det vore en poäng om Bonniers säljer tidningarna i Skåne, skriver Anders Ahlberg, publisher på Kyrkans Tidning och tidigare chefredaktör på Medievärlden.

I förra veckan angrep småförläggare Bonniers på DN-debatt. Man fruktar att mediegiganten är på väg att ta makten över all pocketförsäljning i landet. I artikeln målade skribenterna upp Bonniers kontroll över medievardagen. På ett område har de fel: att Bonniers skulle dominera dagstidningsmarknaden.

Bonniers är i modern tid inte särskilt framgångsrika där:

  • Expressen rasade rakt genom golvet under 90-talet. 1996 på hösten passerade tidningen Aftonbladet på väg neråt. Idag är Expressen inklusive GT och Kvällsposten under 300 000 i upplaga. På 21 år har de nu mer förenade tidningarna tappat 500 000 exemplar om dagen.
  • Dagens Nyheter har in på 00-talet hållit avståndet till Svenska Dagbladet. Men nu kryper konkurrenten allt närmare. Sveriges största dagstidning har svårt med resultaten, och har dessutom numer under 30 procent hushållstäckning i Stockholm.
  • Jättesatsningen Stockholm City har kostat koncernen bortåt en miljard, utan att man kunde komma ifatt Metro. Nu är utgivningen nere på två dagar i veckan och matchen sedan länge över. 
  • Bonnierkoncernens dagstidningar i Skåne, Sydsvenskan, Kristianstadsbladet, Ystads- och Trelleborgs Allehanda, har traditionellt klarat sig bättre – i splendid isolation. Ägarna i Stockholm har setts som ett problem. Kompetensen att driva regionala och lokala tidningar finns i Skåne. Några samordningsvinster med syskontidningarna norröver har egentligen inte nåtts. Men sedan några år har Sydsvenskan eskalerande problem, förlusten 2008 var på över 140 miljoner, samtidigt som allt intresse för Bonniers dagstidningar vänds mot DN och nerdragningarna där.

För  dagstidningsmarknaden i Sverige vore det en poäng om Bonniers sålde tidningarna i Skåne, innan de på grund av ägarnas diffusa intresse börjar gå ännu sämre. Desutom vore det ett tydligt statement från Bonniers i monopoldebatten.

Den bästa köparen är brödraparen Sommelius-Ander med Helsingborgs Dagblad-NST och helt Anderägda NWT-koncernen.

Med Sydsvenskan-gruppen ökar HD-NWT till en omsättning på över 2 miljarder och kommer upp i samma storleksordning som Mittmedia och Schibsted Sverige med de möjliga rationalitetsvinster det medför.

Sydsvenskan blir prioriterad och inte ett bekymmer på marginalen. Tillsammans med HD-NST under skicklige Lars Svenssons ledning kan man nå högre effektivitet på skånska marknaden, som mer liknar Danmark och kontinenten än övriga Sverige.

Har Sommelius-Ander råd? Beror på priset, naturligtvis. Men det saftiga hål som det stora innehavet i Schibsted – NWT-koncernen är sjunde största aktieägaren med 2,96 miljoner aktier – slog i resultatet 2008-2009 genom värdeminskning är nu vänt. Schibstedaktien har från bottenläget under 30 kronor för snart ett år sedan ökat till 150 kronor nu. Alltså är innehavet värt runt 450 miljoner. Det köper man inte Sydsvenskangruppen för, men vittnar om NWT-HD/NSTs starka ekonomiska läge.

Jonas Bonnier om sin och koncernens makt

”Bonnier måste våga möta kritiken om monopol”
Anders Ahlberg