Annons: Mediedagen 2019

Medieveckan – Valet, ny storchef i Skåne och feministisk nyhetstidning

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

Valet och valbevakningen
Valet blev och förblev en rysare. Alliansen vann men utan majoritet och Sverigedemokraterna kom in i riksdagen. Mediernas bevakning har ifrågasatts, men så här långt har självkritiken lyst med sin frånvaro. Idag skriver Ali Esbati från vänsterpartiet ett inlägg om mediernas bevakning av valrörelsen. Nästa vecka skriver Birgitta Ohlsson, folkpartiet på samma tema.

Att Sverigedemokraterna kom in i riksdagen och Svenskarnas Pari i fullmäktige i Grästorp har lett till en aldrig tidigare skådad efterfrågan för tidskriften Expo som nu blir nedringd av både medier och allmänhet. Tidningens chefredaktör Daniel Poohl avslöjade för Medievärlden att en storsatsning kommer att inledas.

Medievärlden har intervjuat Nya Lidköpings Tidnings chefredaktör Anders Hörling om hur tidningen ska bevaka den nyinvalde nazisten.

Vi intervjuade också journalisten Haore Sulaiman som blev diskriminerad på SD:s valvaka och K-G Bergström om hur han fick SD:s pariledare Jimmie Åkesson att darra, och varför han blev så upprörd på Miljöpartiet.

 

Sydsvenskankoncernen möblerar om bland chefredaktörerna
Jörgen Svensson blir ansvarig utgivare samt även kommersiellt ansvarig för Kristianstadsbladet, Trelleborgs Allehanda och Ystads Allehanda. Kristianstadsbladets chefredaktör Lasse Bernfalk slutar medan Rickard Frank fortsätter på Trelleborgs Allehanda.

Koncernens vd Johan Ståhl har hårda krav på Jörgen Svensson. Själv säger han till Medievärlden att han känner stor ödmjukhet inför uppdraget. Anställda på tidningarna är inte nöjda med lösningen, ”Vi vill ha en egen chefredaktör”, säger de till Journalisten.

 

Nomineringarna till Årets Dagstidning klara
I går offentliggjordes de nominerade till Medievärldens och TU:s tävling Årets Dagstidning – helhetspriset, samt Årets Distributör och Årets Tryckeri. Därmed är alla nomineringar ute.

Svenska Dagbladet skriver om sin nominering och redaktionschefen Martin Jönsson har skrivit en bloggpost. Även Aftonbladet och Norrköpings Tidningar skriver om sina nomineringar.

Vi har samlat alla nominerade på Temasidan Årets Dagstidning.

Fler nyheter och diskussioner

En feministisk nyhetstidning planeras i höst.

Dawit Isaak har nu suttit fängslad i nio år.

Expressen dubblade vinsten årets första åtta månader.

En ny upplagevaluta är på gång.

Mediebyråbarometern visar på fortsatt hög tillväxt.

VLT livesänder invigning av köpcenter.

 

Mediefolk

Mathias Gurestam blir ny ansvarig utgivare på City

Karin Pettersson blri ny politisk chefredaktör på Aftonbladet.

Fler mediefolk i spalten till höger.

 

Nästa medievecka
På onsdag hålls Radiodagarna i Stockholm. Bland gästerna är Gerd Leonhart som bland annat jobbat för Google, The Guardian och BBC.

Torsdag och fredag nästa vecka har SND/S sitt årliga seminarium. Där presenteras också vinnarna i den nordiska designtävlingen. Det blir flera priser till Sverige, bland annat Sydsvenskan och Trelleborgs Allehanda vars chefredaktör, tidigare designkonsulten Rickard Frank, porträtteras här.

Medieveckan – Nya tv-regler och dyr bevakning med SOS Alarm

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

Dyr bevakning när Rakel införs
När polisradion tystnar och ersätts av Rakel kan redaktionerna välja att antingen ringa upp länskommunikationscentralen med jämna mellanrum eller köpa en tjänst för bevakningen. SOS Alarm erbjuder tjänsten Händelseinformation, som skulle kosta drygt 100 000 kronor för de redaktioner Medievärlden varit i kontakt med. Priset höjs också om exempelvis sajten får fler besökare. Enligt SOS Alarm går det att få ett billigare pris genom att plocka bort beståndsdelar i tjänsten.

Artikeln har väckt en hel del reaktioner. Ulf Wighs, grundare av Wighsnews, frågar i en kommentar om det SOS Alarm gör är lagligt.

Ulf Scheithauer, redaktör på Nordic Safety and Security Academy, skriver i ett diskussionsinlägg att SOS Alarm får en monopolställning när Rakel införs och att inget talar för att de inte kommer att missbruka det.

Nya lagar och beslut för tv och radio
Granskningsnämnden har fällt flera radio- och tv-program för att de uppmanat sina tittare / lyssnare att göra saker på Facebook. Däremot frias program som bara upplyst om att de finns på Facebook och Twitter. SVT har nu gett personalen nya riktlinjer för hur de ska prata om sociala medier i sändning.

Anna Lindberg på Norrköpings Tidningar, som byggt upp tv-programmet 30minuter på tittarnas medverkan via sociala medier, skriver om hur beslutet påverkar hennes program under rubriken ” Hårklyverierna döljer det verkliga problemet med journalistik i sociala medier”.

Sedan 1 augusti gäller radio- och tv-lagen även beställ-tv, vilket innebär att tv-kanalernas Playtjänster måste anmäla sig till Myndigheten för radio och tv och sedan kan klandras av Granskningsnämnden. Bland annat innebär det att de måste hitta nya vägar att skydda barn från känsligt material, eftersom tidpunkten inte är tillämplig för beställ-tv. Hittills har bara Norrbottens Media och en videosajt anmält sig, men på SVT och TV4 pågår en översyn över vilka tjänster som ska anmälas. Om tidningssajternas webb-tv också faller in under den nya lagen kommer att avgöras från fall till fall.

Annonsmarknaden
Det är högkonjunktur även på den norska annonsmarknaden, visar nya siffror från IRM.

På den svenska reklammarknaden är tv delvis slutsålt, varför slåss inte dagspressen om de pengarna? undrar Jens Welin, nordisk vd på Starcom. Säljbolagen tar dock inte åt sig av kritiken.

Medievärlden har också träffat Andreas Löwgren som slutade som vd för Mälardalspaketet för att ta över Hemnets sälj. Nu när han själv säljer digitalt ångrar han att han som printsäljare bidrog till att dumpa priserna.

Fler nyheter och diskussionsinlägg
Stampen ökar resultatet med 72 miljoner till 104 miljoner kronor första halvåret. Stampen har också gått in som delägare i Wallstreet Media som är en utmanare till Clear Channel och JC Decaux på utomhusreklam.

Det är bäddat för tidningskrig i Vimmerby mellan Vimmerby Tidning och NTM-koncernen.

En ny dom slår mot bildpubliceringar på nätet, i print är det tillåtet att utan ersättning publicera avbildningar av bilder med verkshöjd vid kritisk framställning, det undantaget gäller inte på nätet. Lagen är alltså inte teknikenutral. Staffan Teste som företrädde upphovsmannen i rättsprocessen har skrivit ett inlägg med rubriken ”Dagstidningarna får se upp”.

När Sverige implementerar EU:s telekompaket kommer cookies att undantas från de hårdare reglerna, enligt ett förslag från Näringsdepartementet.

Fojo har startat ett projekt där journalister som är utsatta för allvarliga hot erbjuds en fristad, skriver Journalisten.

Västerbottens Folkblad slutar ta in skrytbilder på döda älgar.

Expressen toppade tidningen 7 september med att SVT:s programledare varit tillsammans med Maria Wetterstrand på gymnasiet. Det väcker frågor om personlig integritet och transparens. Som vi även ställt till Niklas Svensson.

PO Yrsa Stenius skriver för första gången om hur hon resonerade när hon klandrade Expressens Guillou-publicering, och om turerna som följde.

Mediefolk
När Pär Fagerström slutar som vd för Dalarnas Tidningar och Gävletidningar ersätts han av två personer: Tomas Grönberg som blir vd för Gävletidningar och Petra Bjernulf som blir ny vd för Dalarnas Tidningar. Anledningen till uppdelningen är att samordningen mellan företagen i fortsättningen kommer att ske på koncernnivå.

Ewa Wirén tar över som ansvarig utgivare för Dalarnas Tidningar.

Sportbladets chef Per Karlsson lämnar Aftonbladet för att bli utvecklingschef på Talentum.

Ewa-Lena Spåre blir ny försäljningschef på Nerikes Allehanda.

Dagens Medias grundare och vd Mathias Kallio har sagt upp sig.

Jesper Kärrbrink tvingas lämna jobbet som vd på Eniro.

Fler Mediefolk finns under vinjetten Nytt om folk i sidospalten.

Veckan som kommer
Nästa vecka offentliggörs de nominerade till Årets Dagstidning på medievarlden.se

Medieveckan – SD:s valfilm, annonsboom och nytt medieetiskt system

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

SD:s reklamfilm
I fredags stoppade TV4 SD:s valfilm med motivet att den kunde utgöra hets mot folkgrupp.  SD gjorde snabbt en ny reklamfilm, där ett långt parti täcktes av budskapet ”Censurerat av TV4”. Den nya filmen kommer nu att sändas i TV4.

Hans Månson, tidigare chefredaktör på Sydsvenskan har reagerat på hur journalister och utgivare okritiskt vidareförmedlar budskapet att Sverigedemokraterna blivit censurerade, när det handlar om vanligt utgivarskap. Han reagerar också på den slentrianmässiga rapporteringen av nonsensanmälningar till exempelvis JK.

En annan utgivarfråga som aktualiserats i veckan är äldre utpekande artiklar på nätet. Sydsvenskan och Mana vägrar ta bort artiklar trots påstötningar från den utpekade medan Expressen tagit bort det identifierande i en artikel om en Sverigedemokrat som begått brott.

Annonsboomen
IRM-siffrorna bekräftade bilden av att annonskonjunkturen är på väg mot 2008 års rekordnivåer. Medievärlden har intervjuat annons- och marknadscheferna på Västerbottens-Kuriren, Sydsvenskan, Norrköpings Tidningar och Göteborgs-Posten om vilka förändringar de ser och när de tror att de är tillbaka på 2008 års nivå.

Även morgontidningarnas sajter ökar annonsförsäljningen, visar TU:s internetbarometer.

Skånska Dagbladet har byggt upp en egen säljorganisation sedan samarbetet med Sydsvenskan upphörde och inleder i år en treårig annonsoffensiv med målet att öka annonsintäkterna med 30 – 40 procent.

Nytt medieetiskt system

Mot bakgrund av bråken kring PO-PON, Skånskans utträde ur TU och framtidens möjliga Medieombudsman skissar Medievärldens tidigare chefredaktör Anders Ahlberg upp hur ett nytt medieetiskt system skulle kunna byggas.

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Skånska Dagbladets ledning har kommenterat inlägget på Medievärlden.

Fler nyheter
I Västerbotten ska VK och VF spara in 13 miljoner genom ”maximal redaktionell samordning”. Pengarna ska användas till en digital satsning.

I Finland erbjuder 51 dagstidningar alla unga som flyttar hemifrån en gratis dagstidning i två månader.

UNT startar en tv-kanal i oktober. Nio personer ska nyanställas för att jobba med den.

Genom en kampanj på ICA ökade Västerviks-Tidningen upplagan under sommarmånaderna.

Svenska Dagbladet inleder en nätsatsning på opinionsmaterial med Anders Haraldsson som redaktör.

Även Dagens Arena lanserar en debattsajt, med Victor Bernhardtz som redaktör.

Läsplattorna ses som branschens frälsare, men vad görs de av och hur går det till? Kan mediehusen gå i fronten för bättre produktionsvillkor för miljö och människor där beståndsdelarna till läsplattorna bryts?

Mediefolk
Svenska Dagbladet kulturchef Stefan Eklund återvänder till Borås Tidning där han ersätter Jan Öjmertz som chefredaktör och ansvarig utgivare. Kaj Schueler går in som tf kulturchef tills vidare.

På Herencoägda Västgöta-Tidningar blir Christina Björklund ny marknadschef och Ronny Karlsson ny redaktionschef och ansvarig utgivare för tidningarna Skaraborgs Läns Tidning, Falköpings Tidning och Västgöta-Bladet.

Fler Mediefolk i nyhetsbrevets högerspalt.

Medievärlden
Vi har nominerats till Svenska Designpriset i kategorin ”Redaktionell webb”. Rösta gärna på oss här!

Veckan som kommer
Onsdag 8/9 anordnar Simo en debatt om nätnyheter. Samma dag ordnar Reportrar utan gränser ett seminarium med den colombianska journalisten Claudia Julieta Duque, som tilldelats Reportrar utan gränsers Pressfrihetspris 2010.
Torsdag 9/9 anordnar RAM ett seminarium om reklameffekt.

Medieveckan – Wikileaks, pressetik och annonsvändning

Medievärldens veckobrev innehåller en summering av veckans händelser och skickas varje fredag vid lunch.

Wikileaks och pressetik
I lördags avslöjade Expressen att Wikileaks grundare Julian Assange anhållits misstänkt för våldtäkt och sexuellt ofredande, vilket snabbt blev en världsnyhet. Senare avskrevs misstankarna om våldtäkt och sexuellt ofredande, men åklagaren har inlett en utredning om ofredande. Inledningsvis diskuterades Expressens och övriga mediers namnpublicering, bland annat av Staffan Dopping, Joakim Jardenberg och Sofia Mirjamsdotter. Olle Lidbom skrev om hur bevakningen av Wikileaks förvandlades till kändisjournalistik.

Diskussionen tog en ny vändning när en nyhetssajt publicerade namn och bild på anmälaren och andra medier uppmärksammade den publiceringen, vilket jag, och även Robert Rosén och Paul Frigyes skrivit om. Den pressetiska diskussionen som kommit igång kan ses som en fortsättning på den efter Bjästa-rapporteringen och morden i Härnösand i våras.

Annonsvändningen
Annars har medieveckan präglats av positiva siffror, i England där den näst största lokaltidningskoncernen, Johnston Press, ökar vinsten för första gången sedan 2006. I Sverige där mediebyråernas annonsinvesteringar i dagspress ökade med över 40 procent i juni och juli. Första halvåret ökade de med 15 procent i landsortspress, 10 procent i storstadspress och 31 procent i kvällspress, enligt Mediebyråbarometern. Bostadsmarknaden går också starkt framåt och de tidningar Medievärlden pratat med har märkt av en kraftig ökning.

Medievärlden har under veckan träffat Mediekompaniets vd Anders Sjösten och pratat förändringar och förhoppningar. Mediekompaniet är det nya storpaket som bildades när Land & Rike och Stormarknadspress slogs ihop.

Affärer
Ortstidningar i Väst köpte upp konkurrerande gratistidningen Kungsbacka-Nytt och lade ner den egna gratistidningen Extra Kungsbacka, vd Roger Boström beskrev situationen i Kungsbacka som ohållbar, med fyra konkurrerande tidningar.

Värnamo Nyheter startar en ny gratistidning istället för att öka utgivningstakten på den prenumererade tidningen.

Bonniers nya magasin Yourlife hade premiär i veckan. Carina Nunstedt är concept publisher och skriver själv om tidningen på Newsmill. Olle Lidbom, på Vassa Eggen, har gjort en grundlig genomgång av tidningen.

Bokförlaget Natur & Kultur köpte 80 % av Patrik Hadenius andelar i Modern Psykologi.

Mediefolk
Veckans gladaste nyhet för oss på Medievärlden var när vi kunde presentera vår nya medarbetare Caroline Thorén. Hon kommer närmast från dn.se via di.se, och har tidigare jobbat på Norran, Gefle Dagblad, Strömstads Tidning och Upsala Nya Tidning.

Det rör på sig även på TU där Lena Victorin slutar som projektledare för Mediekompass (tidigare Tidningen i skolan) och ersätts av Ulrika K Engström som tidigare varit stationerad i Kina.

Sydsvenska Dagbladet blir Camilla Jonsson chef för Digitala Medier, Anders Olofsson får ansvar för utvecklingsfrågorna och Ann Carlsson blir administrativ redaktionschef.

Sveriges Radio har utsett 8 områdeschefer, varav sex är ansvariga för varsin geografisk region.

Olle Zachrison blir chef för SvD Näringsliv, med mandat att förändra produkten. Medievärlden har intervjuat honom om det arbetet.

Björn Jeffery lämnar Bonnier R & D för Bonnier Digital, läs intervju på Bisonblogg om vad det innebär.

Fler Mediefolk i nyhetsbrevets högerspalt.

Veckan som kommer
Nästa vecka presenterar IRM sina siffror för andra kvartalet. Allt talar för att de också kommer att peka mot bättre tider.