Annons: PP Pension

Kit och NTM – Viral video eller högerstyrda bilar?

Det är inte så lätt med trender alla gånger. Det visar exemplen Kit och Norrbottens Media.

När NTM-koncernen köpte in 120 högerstyrda bilar till Norrbotten var det en del som höjde på ögonbrynen. “Äntligen en vettig framtidssatsning från Norrbottens Media – man har köpt in 120 högerstyrda bilar”, skrev exempelvis Kits grundare Fredrik Strömberg.

Året var 2014 och det hetaste som fanns var en helt annan typ av distribution: viralt innehåll via sociala medier. Amerikanska sajter som Vox Media och Buzzfeed hyllades och viral video ansågs vara framtiden. Ett år senare, i april 2015, lanserades Kit av Peder Bonnier, Fredrik Strömberg och Robert Brännström med pengar från Bonnier Ventures. Ambitionerna var höga. Kit skulle bli “ett av Sveriges ledande mediehus och därmed säkra fri journalistik”, sade dåvarande nyhetschefen Martin Schori.

Satsningen påminner om en stekel som haft olika livsformer under olika perioder i sin utveckling. Från journalistisk produkt till labb för utvecklingen av en teknisk plattform och nu slutligen till en contentbyrå med en del redaktionell verksamhet. (Parallellt med försäljning av plattformen Story Engine som nu ligger i ett annat bolag än mediedelen). I helgen meddelade chefredaktören Robert Brännström att han lämnar sin post, vilket får ses som slutet på en metamorfos.

Nu består Kits redaktion av fyra reportrar, varav endast en allmänreporter, samt chefer, rapporterar Breakit. Vd:n Linda Öhrn Lernström tar över det ansvariga utgivarskapet och Jenny Agö tar över ansvaret för den redaktionella verksamheten. Fokus ligger nu på att producera content.

Kit har gjort mängder av välgjord och prisvinnande journalistik, men också rejäla förluster. De tre första verksamhetsåren var den samlade förlusten drygt 55 miljoner kronor. För 2017 är bilden knepigare (bolaget har delats upp och ett av bolagen har ännu inte lämnat in något bokslut), men förlusterna ser ut att fortsätta och närma sig 100 miljoner.

Framgångarna för viralt innehåll fick ett abrupt slut när Facebook ändrade sina algoritmer. Kit, vars idé från början var att ha Facebook som sin startsida, fick se trafiken sina till en rännil jämfört med det tidigare massiva flödet. Sedan Kit startade har viralt innehåll och digitala annonsintäkter hamnat på utelistan, nu är det istället digitala prenumerationer och medlemskap som gäller.

Hur gick det då för de högerstyrda bilarna? De rullar nu med paket från alla möjliga e-handelssajter och snart etablerar sig Amazon i Sverige. Inte minst har samarbetet med Bring Citymail varit mycket lönsamt för NTM-koncernen. Intäktsmässigt är de en framgångssaga: NTM:s distributionsintäkter ökade förra året med 48 miljoner kronor till 455 miljoner kronor. Hur stor vinsten från verksamheten är framgår inte av bokslutet, bara att de “bidrar positivt till koncernens resultat”. Om utvecklingen fortsätter kommer NTM:s distributionsintäkter inom något år att vara större än annonsintäkterna. Om inte en ny trend slår till innan dess. Blir det drönarna som till slut slår ut de högerstyrda bilarna?

Ny Facebookknapp på Medievärlden

Funktionen ”Skicka till Facebook” har funnits på vår sajt sedan igår kväll. Dessutom har vi kopplat vår domän till Facebook och får nu realtidsstatistik.

Funktionen lanserades av Facebook i måndags, och vi implementerade den på Medievärlden igår.

Sedan ett år tillbaka har vi ”Gilla-knappen” som postar länken till besökarens flöde på Facebook.

Den nya ”Skicka-knappen” låter besökaren skicka artikeln till utvalda vänner genom Facebook Messages eller till utvalda grupper. Den finns tillsammans med de andra dela-knapparna till höger om artiklarna. Läs mer om knappen och hur man implementerar den på Facebooks utvecklarblogg.

Vi har också koppla www.medievarlden.se till Facebook för att få realtidsstatistik på interaktionen mellan vår sajt och Facebbok. Mer om det här.

Sätter bloggdomen stopp för politiska epitet?

Om man inte får kalla en förtroendevald politiker rasist och nazist, vilka fler politiska epitet kan då innebära förtal?

En vänsterpartist har dömts till skadestånd av Attunda tingsrätt för att ha publicerat kommentarer som utpekar en Sverigedemokrat som rasist och nazist.

Varje fall är unikt, och i det här fallet fanns det andra faktorer som spelade in, som att blogginlägget illustrerades med en nazistunifrom. Men det som tingsrätten framför allt anser vara integritetskränkande är just de kommentarer som utpekar Sverigedemokraten som rasist och nazist.

När domstolen prövar om det varit försvarligt att publicerat integritetskränkande uppgifter ska den ”i princip bortses från om uppgifterna har varit sanna eller om den som lämnat uppgifterna har haft skälig grund för dem” Det är alltså (i princip) inte ok att kalla en nazist för en nazist även om det rör sig om en nazist.

Det här går i linje med det JK-beslut som friade tidningen dagen för citat där socialdemokraten Nalin Pekgul kallade sverigedemokraten Jimmie Åkesson för rasist. JK klargjorde då är det är förtal att kalla någon rasist eller nazist. Tidningen Dagen friades dock eftersom citaten var en del i bevakningen av en valrörelse och därför ansågs vara försvarliga.

Tingsrättens dom är rimlig och förenlig med rådande tryck och yttrandefrihetslagstiftning. Däremot torde den kunna få svåröverblickbara konsekvenser för bloggosfären. Utöver alla de bloggar och bloggkommentarer som redan utpekar folk som rasister och nazister finns det ju ett antal ännu oprövade politiska epitet som skulle kunna utgöra förtal.

Vad sägs exempelvis om att utpeka en person som fascist, vänsterextremist, feminazist, kostymrasist, slipsfascist, avgrundsvänster, våldsvänster, högerextremist, centerextremist, bombhöger, brunvänster, husneger, sexist, homofob, islamofob, antisemit eller islamist för att nämna några exempel.

Så här säger HD om förtal i NJA 2003 s 567: ”Ofta sägs att utgångspunkten för bedömningen av om en uppgift i det konkreta fallet är ägnad att utsätta någon för andras missaktning skall vara de sociala värderingarna på den berördes ort och inom hans egen samhällsgrupp eller personkrets. Vad som då avses är att det för förtalsansvar är tillräckligt att en uppgift är nedsättande för en persons anseende i de särskilda kretsar som han tillhör. Det krävs inte att uppgiften är nedsättande enligt en allmänt rådande eller i samhället i dess helhet förhärskande uppfattning. En sådan allmän uppfattning är dock i princip också tillräcklig för ansvar även om undantag kan gälla när den utpekade och/eller de kretsar som denne tillhör är av motsatt uppfattning.”

Reklambudskap i sociala medier?

En ny undersökning från Novus och Sverige Annonsörer slår fast att en av tre tycker att reklamen är sämre i sociala medier. Men går det överhuvud taget att svara på en sådan fråga?

Tusen personer (ur en webbpanel bestående av 25 000 personer) har svarat på frågorna. En av tre anser att reklambudskapen i sociala medier är sämre än reklambudskapen de möter i andra medier.

Jag kan inte för mitt liv förstå hur man ska kunna svara på en sådan fråga. Sociala medier är så otroligt olika saker, så man får förmoda att alla som svarat sett olika saker framför sig.

Jag tror att man till att börja med måste dela upp det i olika sociala medier (Twitter, Facebook, bloggar..) men även vilken typ av reklam man menar, om det ska finnas någon relevans i svaren.

Detsamma gäller för övrigt ”traditionella medier”, där tv, radio och tidningar ingår.

Vad mediesajterna ska räknas som framgår inte riktigt, vilket gör att man kan anta att de flesta som svarat i själva verket jämfört digitala och analoga medier.

Så följer du protesterna i arabvärlden

Under revolutionen i Egypten riktades alla ögon mot landet, och det fanns gott om världskända twittrare att följa. Nu har det blivit mer komplicerat.

Just nu pågår folkliga resningar, protester och sammanstötningar i ett antal länder i regionen, som är betydligt mer svårbevakade än Egypten.

Exempelvis Libyen som för tillfället inte verkar släppa in några journalister i landet, och där det är förenat med livsfara att prata med journalister.

Här är några sätt att hålla sig uppdaterad ändå:

Livebloggar
Middle East Protests (Guardian)
Liveblogg Bahrain (Al Jazeera)
Liveblogg Libyen (Al Jazeera)

Twitterlistor
Arab Protests (Guardian)
Libyen (Yasmine El Rafie)
Bahrain (Yasmine El Rafie)
Jemen (Yasmine El Rafie)
Bahrain
(Thomas Mead)

Övrigt
Guardians karta med utvalda tweets
Global Voices Online – Bahrain

Hjälp gärna till att fylla på!

Så använder du Facebook Places

Idag lanserade Facebook tjänsten Places i Sverige. Så gör du för att lägga till ditt företag, din arbetsplats eller någon helt annan plats.

Idag lanserade Facebook Places i Sverige. Tjänsten kopplar ihop användarnas aktiviteter på Facebook med deras geografiska position. (Tjänsten påminner om Gowalla och Foursquare som vi tidigare skrivit om: mobilappar där man kan hålla koll på var ens vänner befinner sig och berätta var man själv är genom att ”checka in”.)

För att lägga till en plats i Facebook Places (via Facebookappen i mobilen) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Starta appen
2.Öppna Platser (Places)
3. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Lägg till” (Add)
4. Fyll i namn, och beskrivning, spara.
5. Checka in på din nyskapade plats!

För att lägga till en plats i Facebook Places (via datorn) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Surfa in på http://touch.facebook.com/
2. Klicka på fliken Platser (Places) till höger
3. Klicka på Berätta för dina vänner var du är (Tell your friends where you are) 
4. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Add”
5. Fyll i namn, och beskrivning, spara. (OBS: Kolla att det blev rätt plats om du gör det via datorn, annars måste du nog göra det via mobilen. För oss fungerade det att göra via datorn när vi registrerade Medievärlden.)
6. Checka in på din nyskapade plats!

Läs mer om Facebook Places här.

Emanuel Karlsten förklarar tjänsten bra i sin blogg på Expressen.se.

Uppdaterad: Koppla plats till Facebook-sida:

Hallvarsson & Hallvarsson har en utförlig guide – steg för steg – över hur du kopplar en plats till en sida på Facebook.

Om besöksrekord, automatflöden, twittersupport, mm:

Medievärlden.se är nu ansluten till SIS-Index och hade förra veckan 13 400 unika besökare – nytt rekord.

Medievärlden hade i våras ett snitt på 5 000 unika besökare per månad. De senaste veckorna har vi legat runt 10 000 unika besökare / vecka, en nivå vi hoppas kunna hålla långsiktigt. Se våra trafiksiffror på SIS-index. Den här veckan ser det ännu bättre ut, vi är uppe och nosar på 20 000.

Förra veckans trafik förklaras dels av det stora intresset för bevakningen av valet och att SD kommit in i riksdagen. Dels av att vi offentliggjort de nominerade till Årets Dagstidning. Dels av att vi haft en hel del bra material, som intervjun med K-G Bergström om hans utfrågning av Jimmie Åkesson – och ilskan över Miljöpartiet och intervjun med journalisten som blev diskriminerad på SD:s valvaka. Vi hade nyheterna att en feministisk nyhetstidning planeras, att Expo inleder en storsatsning och att en ny upplagevaltua är på gång.  

Däremot har vi inte så många sidvisningar / besök som vi skulle önska, och det är en siffra som vi siktar på att få upp. En möjlig förklaring är att vi har många läsare som läser sajten på olika enheter under samma dag. Då skulle det som ser ut som låg lojalitet i själva verket vara en hög lojalitet, om samma personer är inne flera gånger under samma dygn med olika enheter (jobbdator, hemdator, mobiltelefon, Blackberry, Ipad..). I så fall är det siffran för verkliga unika besökare som i själva verket är lägre..

SIS Twitter-index kommer vi på plats 72 med 2 512 följare.

Vi har tagit bort alla automatflöden till sociala meder. Vi testade i höst med vissa flöden till Facebook och Twitter men det blev inte bra. Det sista som rök var automatpubliceringen av blogginlägg till Twitter. Allt du ser från Medievärlden på andra plattformar nu är alltså manuellt inskrivet!

Nyhetsbrevet har nu 5 100 prenumeranter

För en dryg månad sedan började vi skicka ut en veckosammanfattning varje fredag – Medieveckan, där vi väljer ut veckans viktigaste händelser. (Här ska vi bli bättre på att ha med externa länkar, det är inte på grund av snålhet utan på grund av tidsbrist det blivit ganska sparsamt med det.)

Några andra saker:

Hela flöden från bloggarna
Efter påstötningar har vi gjort så att bloggarna skickar ut hela texterna i RSS-flödet. Det ska även artiklarna göra, men det kräver lite handpåläggning först. Det ligger prioriterat i att-göra-listan.

Bra fart på bloggarna
Vi har fått upp bra fart på bloggarna som vi startade i augusti. Nu har vi också lagt in block för bloggarna i mittspalten. Vi har också lagt in block för bildspel och video i mittspalten.

Nytt annonsformat
Vi har ett nytt annonsformat i artikellistningen på förstasidan. 460 * 220 pixlar.

Minnesproblemen lösta
Vi hade minnesproblem förut, som gjorde att sajten krashade när det blev hög belastning. Men de är lösta nu. Det var cachningen på servern som var fel inställd.

Pigg support
Så här kan support också gå till: Emanuel Karlsten skickar bild på konstig flöde, jag retweetar till Kollegorna och de fixar problemet. Allt på mindre än en timme och fullständigt transparent!

Transparenssektionen
Har jag redan bloggat om, men vi har hottat upp den lite med bild och bio sen dess.

Svenska Designpriset
På torsdag, samma kväll som Medievärldens och TU:s tävling Årets Dagstidning har sin prisutdelning på Berns, delas Svenska Designpriset ut på Moderna Museet. Medievärldens sajt är nominerad i kategorin Redaktionell webb.

Medievärlden jobbar i molnet – tjänsterna vi använder

Medievärlden använder nu webbaserade tjänster för all planering och publicering. Här är verktygen vi använder:

Idag har Medievärlden heldagsmöte när vi pratar om vilka vi är, vilka vill vara och hur vi ska nå dit. Vi ska också diskutera verktygen vi använder och hur det fungerar.

Vi befinner oss nu helt i molnet och använder inga tjänster på våra egna datorer eller servrar. Det ger bland annat den stora fördelen att vi har tillgång till allt var vi än är, utan att behöva krångla med VPN-tunnlar och liknande.

För planering och organisering använder vi huvudsakligen Google Apps olika funktioner och 37 signals projekthanteringstjänst Basecamp, här kommer en kort genomgång:

Startsida: Basecamp
Vi har en samlingssida som en Writeboard i Basecamp där vi samlar alla viktiga länkar och inloggningar. Så här ser den ut: (Vill tillägga att anledningen till att Mediatrender och PRV har egna länkar är att de inte har några RSS-flöden, inte att vi tycker att de är viktigast)

Jobbplanering: Basecamp
Vi använder Basecamp för jobbplaneringen. Olika typer av jobb, som Nyhetsjobb, Diskussioner, Teman, blir egna att-göra-listor och varje enskild artikel blir en punkt på listan. Dessa går att kommentera, och bockas av och försvinner när de är publicerade. Det går också att koppla jobben till milstolpar (t.ex. ”Valet” eller ”Årets Dagstidning”) i en kalender. Basecamp är enkelt att lära sig och roligt att använda.

Mail/chat: Google + Skype
Vi har kopplat vår domän till Google Apps och använder gmail för mailen. I gmail kan man även chatta och videochatta. (Tyvärr händer det ibland att våra mail hamnar i skräpkorgen, om någon har någon idé om varför får ni gärna säga till!) Vi använder också Skype, framför allt i kontakten med Kollegorna som har tekniskt ansvar för sajten.

Kalender: Google
Vi har en gemensam Google-kalender för möten, intervjuer, ledigheter och aktiviteter.

Dokument: Google
Vi delar viktiga dokument, (Word och Excel) i Google Docs. Det är inga problem att vara inne och jobba flera samtidigt i ett dokument.

Filer: Dropbox
Vi använder Dropbox för tyngre filer, bilder filmer och liknande. Framför allt när andra ska leverera till oss.

Flöden: Google
Vi använder Google Reader för RSS. (Jag skulle vilja ha möjligheten att ha en gemensam RSS-sida, men har inte klurat ut något sätt för det.) Jag har gått igenom lite om hur man bygger upp en bevakning i RSS i ett tidigare inlägg.

Brainstorma / skissa: Mindmeister
Vi använde det framför allt när vi ritade upp den gamla och nya sajten under omgörningen, men det är en tjänst man kan använda till så mycket mer. Flera personer kan rita i samma mindmap samtidigt och chatta med varandra i ”brainstorming mode” Det går också att lägga in små noter, länkar och ladda upp dokument. MindMeister har även bra stöd för utskrift.

Externa tjänster på sajten:

Jag har tidigare skrivit om vilka externa tjänster vi använder för publicering, nämligen dessa:

OpenX – för annonserna
Ett annonssystem som är open source. Vi använder den hostade lösningen. Den ger stora möjligheter att skräddarsy trafiken för kampanjerna och skickar automatiskt ut statistik till annonsören. Det enda problemet är att administrationen stundtals kan vara väldigt långsam, och det kan ta upp till 30 minuter innan förändringar får genomslag på sajten. Sandin solutions har skrivit en del om Open X.

Mailchimp – för nyhetsbrevet
Smidigt att använda och det går väldigt snabbt att få ut både det dagliga nyhetsbrevet och extra utskick. Dessutom har integrationen med Drupal kommit så långt att vi kan bygga och förhandsgranska nyhetsbrevet i Drupal-administrationen. (Det verkar även vara bra integrerat med WordPress, vilket Andreas Karman från We up north skriver om på sin blogg) Formuläret för nyregistreringar på sajten har vi kopplat till prenumerantlistan hos Mailchimp. Det enda problemet är att Mailchimp rensar ut mjuka studsar efter femte studsen, vilket kan skapa problem när folk är lediga. Vi har påtalat problemet och hoppas på en snabb lösning!

Cloudmade – för kartorna
Via Drupal skickar vi adressen till Google Maps som skickar tillbaka koordinaterna som vi sedan skickar till Cloudmade. Tjänsten skapar en enklare och mer skalbar karta än Google Maps skulle ha gjort, och ger oss lite mer frihet. Kartorna använder vi till att lägga in Medieföretag i nuläget, men i framtiden finns det många andra användningsormåden (allt vi lägger in adress för kan läggas in på kartor). Nästa innehållstyp att placeras ut på en karta blir antagligen evenemangen.

Yahoo Pipes – för Twitterlistorna
För att enkelt filtrera data och göra mashups. Vi har till exempel klonat denna pipe för att få ett RSS-flöde för tweets från Twitter-listor: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.info?_id=fb60de5ff93e81319e3c5fa207b9b276

Twingly senast mikrobloggat – för att visa diskussionerna i sociala medier
En tjänst som vi är först i Sverige med. Den visar de senaste mikroblogginläggen om våra artiklar.

Facebook Fan-widget – för att koppla sajten till Facebook
Vi har lagt in en widget kopplad till vår Fan-sida på Facebook.

Backtype – för reaktioner
Använder vi för att fånga upp reaktioner på våra artiklar, från Twitter och andra sociala medier. Dessa reaktioner visas upp i anslutning till den artikel de kommenterar.

Google Analytics – för statistik

Externa tjänster utanför sajten:
Vi använder Youtube för filmer som vi bäddar in på sajten, Bambuser för Livesändningar, Twitter för snabb kommunikation, Facebook för långsammare socialisering och Flickr för bilder (men Flickr har vi använt väldigt sparsamt). Vi använde Coveritlive för livebevakning av händelser.