Annons: Fojo

Nu blir jag en del av bevakningsområdet

I november lämnar jag Medievärlden för att bli chefredaktör och ansvarig utgivare på Haparandabladet. Den är en av få fristående dagstidningar i Sverige och spelar en mycket viktig roll för lokalsamhällena i Tornedalen med sina granskningar av lokala makthavare och missförhållanden.

Efter två somrar som nyhetschef vet jag att det är ett roligt jobb med fantastiska kollegor. Mitt nya uppdrag känns både hedrande och spännande när jag nu också ska leda tidningens utvecklingsarbete. Samtidigt känns det förstås tråkigt att lämna Medievärlden som jag jobbat så länge för och med en läsekrets som jag tycker så mycket om.

Jag har jobbat här i snart 13 år, i olika roller. Jag började som reportervikarie på Pressens Tidning 2006, samma år som vi bytte namn till Medievärlden. Tre år senare (2009) lades Medievärlden ned som papperstidning och jag blev chefredaktör. Efter ytterligare tre år (2012) kunde Tidningsutgivarna inte längre finansiera oss så då tog vi på redaktionen över verksamheten. De kommande åren kämpade jag Mikael Marklund och Lisa Bjurwald för att dra in våra egna löner, nu var vi lika mycket entreprenörer som publicister. Vi startade då bland annat Medievärlden Premium som blev vår huvudsakliga inkomstkälla. Vårt sista hela verksamhetsår som fristående tidning (2016) omsatte vi 2,2 miljoner och gjorde en blygsam vinst på några tusen kronor. Året efter (2017) blev vi uppköpta av Alma Media som för ett år sedan (2018) sålde både oss och Dagens Media till Bonnier Business Media. De senaste två åren har min roll handlat mycket om att överlämna alla delar av verksamheten utom den redaktionella. När jag gick på föräldraledighet i december blev allt klart och då lämnade jag även ansvaret för redaktionen till Linnéa Kihlström som gjort ett fantastiskt jobb som tf chefredaktör. Nyligen påbörjades också en stor omorganisation av Bonnier Business Media som pågår samtidigt som jag är föräldraledig. Så när Örjan Pekka för två veckor sedan hörde av sig och frågade om jag ville ta över Haparandabladet kände jag att det var ett bra läge för mig att lämna. Jag har varit chefredaktör och ansvarig utgivare på Medievärlden i tio år och hade nog egentligen aldrig trott att jag skulle stanna så här länge.

Jag kommer att sakna väldigt mycket med Medievärlden. Linnéa, som jag jobbat nära tillsammans med i med- och motgångar de senaste åren, och som tagit över Medievärlden under min föräldraledighet. Mina tidigare kollegor Mikael Marklund, Lisa Bjurwald och Anders Ahlberg som jag i och för sig redan saknar men som fortsatt engagera sig och komma med värdefulla råd. Jag kommer också att sakna alla nyare kollegor på Dagens Media och Resumé, tack vare er har även de två senaste åren varit roliga och givande, jag har alltid sett fram emot att gå till jobbet.

Jag kommer att sakna den dagliga kontakten med våra Premiumskribenter, inte minst Stefan Melesko, Lars Herlin och Gunnar Springfeldt som utöver att de regelbundet bidragit med sina expertkunskaper också har engagerat sig i verksamheten. Och Per Sandström som skött vår webbutveckling under alla dessa år. Jag kommer att sakna alla engagerade läsare som i många fall också är de vi rapporterar om. Och alla ni som bidragit med analyser, granskningar, artiklar, kolumner, tips, kommentarer och kritik genom åren, tack!

Nu lämnar jag Medievärlden, men samtidigt är det först nu jag kliver in i den på riktigt. I 13 år har jag bevakat lokalpressen med stort fokus på utvecklingsfrågor. De senaste fem åren har jag nästan varje vecka skrivit Analysbrevet där jag sammanfattat det viktigaste som hänt inom ekonomi och affärsutveckling i mediebranschen. Det är klart att det kliat i fingrarna att få omsätta en del av de kunskaper jag samlat på mig i praktiken. Haparandabladet är en välskött och superlokal dagstidning som bevakar Tornedalskommunerna Haparanda, Övertorneå och Pajala och deras finska grannkommuner på andra sidan älven. Den spelar en mycket viktig roll för samhällena med sina lokala granskningar: de som avslöjar makthavare och missförhållanden, de som lyfter fram positiva exempel och vanliga människor, och de som med fakta motverkar extremism och populism. Det märks i läsarresponsen och artikelkommentarerna att dessa granskningar uppskattas och att förväntningarna på tidningen är höga. Trots alla fina ord om lokaljournalistikens betydelse tror jag att det är svårt att förstå hur viktig den är. Den är som ett vaccin som skyddar samhället från att insjukna. Haparandabladet grundades 1882 och är Sveriges enda trespråkiga tidning, med sidor på svenska, finska och meänkieli. Den är en av få fristående dagstidningar som inte köpts upp av någon av de stora koncernerna och jag och ägaren Örjan Pekka har verkligen funnit varandra sedan vi började samarbeta för tre år sedan.

Jag börjar mitt nya uppdrag 1 november när min föräldraledighet slutar, men kommer nog inte kunna hålla mig från att tjuvstarta lite redan innan. Det här blir med stor sannolikhet det sista jag skriver i denna blogg, men jag hoppas att jag även i fortsättningen kommer att delta i diskussionerna om mediernas utveckling på ett eller annat sätt. Jag kan alltid nås på axelanden at gmail.com och som @axelanden på Twitter.

Tack för mig!

Medievärldens sajt – från 100 till 0

Äntligen är Medievärldens nya sajt färdig. Arbetet gick inte så fort som vi hade hoppats – men resultatet blev desto snabbare. Mobilt och blixtsnabbt är ledorden för nya medievarlden.se.

Medievärldens nya sajt skulle lanserats redan i våras, men fastande i Ukraina* och kom inte hem förrän i mitten av sommaren. Den förra sajten byggde vi för sju år sedan, så det har växt en del mossa här och var, och den har varit alldeles för långsam, särskild under stora nyhetshändelser.

Om den nya sajten ska sammanfattas i två ord är det mobil och snabb. Sajten kör redan nu Google AMP och kommer snart att gå ut via Facebooks Instant Articles. Men egentligen behövs det inte, sajten är så snabb i sig. Det har varit huvudfokus när vi (eller rättare sagt webbyrån Kollegorna) byggt den.

Bland de största förändringar kan nämnas:

WordPress istället för Drupal
Vi har bytt teknisk plattform från Drupal till WordPress. När vi satte ramarna för den föregående sajten under hösten 2009 var Drupal det bästa valet. Men för den snabba nyhets- och diskussionssajt vi vill vara idag passar WordPress betydligt bättre.

Responsiv design och förnyad identitet
Ett koncept som inte fanns 2009 men är självklart idag. Sajten fungerar nu fint från minsta smartphone upp till de största skärmarna. Vi har även testat den på en 2,2” TFT-skärm kopplad till en Raspberry Pi och den såg bra ut även där. Identiteten har också fått ett lyft med nya typsnitt och ny färgskala.

Snabbare, stabilare och krypterad
Sajten är cirka 30-40 procent lättare. Dessutom använder vi CloudFlare och deras CDN. Detta innebär att vi kan leverera en snabbare sajt, inte vara lika sårbara för extrema trafiktoppar samt vara bättre skyddade mot angrepp om DDoS-attacker. Vi kör även SSL så all trafik till och från sajten är krypterad – precis som vi redan gör på Medievärlden Premium.

Nya annonsformat
Utöver de traditionella bannerformaten (som vi nu även kan erbjuda med anpassade banners för olika skärmstorlekar) har vi även tagit fram tre olika nativeformat. Dessa innefattar vanliga artiklar, innehåll direkt från annonsör på sajten via RSS samt e-postformulär för att enklare kunna konvertera och samla in leads. Hör av dig så berättar vi mer.

Vi kommer att finjustera och skruva på saker och ting de närmaste dagarna. Hör gärna av er med feedback till redaktion@medievarlden.se.

Och glöm inte att prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev!

* Den gamla sajtens databas skulle migreras av ett företag i Ukraina, det skulle ske inom 18 dagar, men tog närmare 100. Själva migreringen var i alla fall väl utförd.

Medievärlden är tillbaka!

Nu är vi tillbaka och vår nya medarbetare Lisa Bjurwald är på plats. Sommarflödena är bortplockade och vi ser fram emot en spännande mediehöst.

Själv har jag tjuvstartat med fyra dagar på SSWC, fyllda av spännande möten och samtal. I år höll jag, tillsammans med Marcin de Kaminski, en session om den arabiska våren, och hur man kan stötta människor som kämpar för demokrati och yttrandefrihet.

Lisa Bjurwald har efterfrågats dygnet runt som skribent och expert efter terrorattackerna mot Norge, av allt från BBC World och Economist till norska statstelevisionen och The National i Abu Dhabi. Nu skriver hon en text om Breivik och medierna för Medievärlden.

Och Mikael Marklund har haft semester på riktigt. Så ordentligt att han var på jobbet en vecka för tidigt. Förra måndagen vaknade jag till ett meddelande där han undrade var jag var. Svaret blev en semestervecka i bonus.

Imorgon har vi bokat Scanpixstudion för att ta nya byline- och gruppbilder och senare i veckan har vi ett större planeringsmöte. Men nyhetsarbetet börjar redan nu, och vi startar med en rad notiser från veckorna som gått.

Under sommaren har vi också passerat 5 000 följare på Twitter och Nyhetsbrevet har ökat långsamt till 5 300 följare. Det har också kommit in ett antal nya platsannonser via Mediejobb, trots att sajten haft sommaruppehåll.

Tipsa oss gärna, om vad som händer och vad ni vill läsa om! På redaktion@medievarlden.se @medievarlden på Twitter eller telefon 086924600.

Nu kör vi!

Nu går det att söka live på Medievärlden!

Efter 15 år på webben har vi nu äntligen ett sök som lever upp till våra högt ställda förväntningar. Sökmotorn heter Solr och är uppbyggd med öppen källkod.

Sökmotorn ”autocompletar” vilket innebär att man får ett livesök där resultatet förändras när man skriver.

Resultaten går att filtrera på datum, tagg eller typ (Artikel, Blogginlägg, Diskussionsinlägg, Kalenderhändelse, Personporträtt, Tema) och sortera efter Relevans, Titel, Typ, Författare och Datum.

Solr är en del av Apache-projektet Solr som bygger på öppen källkod. Sökmotorn är fruktansvärt snabb och ger mycket flexibilitet i konfigurationen, men framför allt är den fristående, och behöver inte finnas på samma maskin som sajten, enligt Kollegorna som implementerat söket på sajten.

Testa själv i sidhuvudet!

Medievärldens Iphoneapp i Appstore

Nu går det att ladda hem Medievärldens Iphoneapplikation. Den är gratis och rekommenderas för alla som vill hålla koll på mediebranschen.

Medievärldens Iphone-applikation bygger på ett premiumtänk. Den är gratis att ladda ner och använda, och den som vill kan bygga ut med betaltjänster

Varför appen och inte den vanliga sajten?

  • Appen är speciellt anpassad för en mindre skärm och ger en bättre överblick.
  • Med appen kan du läsa texterna också när du är offline.
  • I appen finns förutom våra nyheter och blogginlägg också ett urval av externa källor (mer om det nedan).
  • Det går att  dela artiklar till Facebook direkt från appen.
  • Dessutom kan du köpa till tjänsten Breaking News för att bli direkt uppdaterad om viktiga medienyheter.
  • Vi har också testat en modell för betalning för premiuminnehåll via Appstore. Diskussionsinlägg och Personporträtt kan man prenumerera på månadsvis.

De externa källorna består av andra mediesajter, mediebloggar och redaktions/chefredaktörs-bloggar. Samtliga har tillfrågats om de vill finnas med i vår Iphoneapp. Här är listan:

Daniel Nordströms blogg

DN.se Redaktionsblogg

Jan Helins blogg

Jardenberg.se

Fredrik & Medierna (Fredrik Strömberg)

Lars Johanssons blogg

Media Splatter

Medieormen

Mediestudier (Simo)

Mer om medier

Mindpark

Radionytt

Same same but different

Second Opinion

SvD.se Redaktionsblogg

Svenåke Boströms blogg

Sören Karlssons blogg

Tabloism (Emanuel Karlsten)

Thomas Mattssons blogg

Utkiksbloggen (Robert Rosén)

Vassa Eggen

Vill du också vara med? Maila axel.anden@medievarlden.se så lägger vi till ditt flöde!

Medievärldens Iphoneapp är framtagen i samarbete med TU för att skapa en mall för tidningssajter och har därför en avskalad och ren design som är lätt att anpassa. TU förfogar fritt över källkoden till applikationen vilket betyder att medlemsföretag som så önskar kan använda koden för att utveckla egna applikationer. Det kan göras antingen av egna utvecklare eller av Appcorn, den utvecklare som TU har använt. Appcorn erbjuder sig att utifrån grundmallen anpassa en skräddarsydd applikation. Läs mer på erbjudandet på tu.se.

Applikationen var färdig redan i höstas, men det har varit några turer kring betallösningarna innan den blev godkänd. Appcorn som har byggt appen kommer att berätta exakt var det var som hände i ett senare inlägg.

Vi är tacksamma för synpunkter och siktar på att komma med en ny version av appen under våren. Exempelvis saknas nu möjligheten att dela till Twitter.

För tillfället är vi i full färd med att utveckla vår första Ipadapp!

Läs om appen i Appstore.

Mediejobb – en ny tjänst för platsannonser

Nu lanserar vi tjänsten Mediejobb – för dig som söker personal till mediehuset. Vi gör det av två anledningar:

1. Genom att skapa en levande jobbmarknad för mediehusen kan vi underlätta deras verksamhet och bidra till större rörelse på arbetsmarknaden – vilket gynnar alla.

2. Vi vill utveckla en tjänst som ligger i framkant och som andra kan ta efter. Genom att själva testa en modell vi tror på kan vi både skapa nya intäkter till Medievärlden och bidra till utvecklingen av framtidens platsannonstjänster.

Hör av dig om du vill veta hur tjänsten fungerar.

Några fördelar med att platsannonsera på Mediejobb, det är:

* Träffsäkert
Med Mediejobb når du rätt människor. Medievärlden är en nischad sajt som framför allt besöks av folk som jobbar på tidningar och inom etermedier. Sajten når 9 000 – 15 000 unika läsare varje vecka. Det dagliga nyhetsbrevet har 5 200 prenumeranter.

* Prisvärt
Grundpriset för en platsannons är 1 200 kronor per vecka. Då ingår en annons med valfritt innehåll vars rubrik visas ut på sajtens alla sidor. Annonserna skickas också ut som RSS-flöde. Sedan kan den som vill själv bygga på med extratjänster som Nyhetsbrev, Sociala medier och Banner.

* Flexibelt
Du kan publicera dina annonser när du vill. Och du kan själv administrera dem, följa trafiken, och göra ändringar i annonserna. Du kan ladda upp bilder, filer och lägga in länkar i din annons.

* Socialt
Du kan få en betydligt större kontaktyta än du betalar för, eftersom mottagaren enkelt kan sprida annonsen till vänner och kollegor via Facebook och Twitter. Du kan också skicka ut din platsannons via Medievärdens Twitterkonto som har cirka 3 000 följare, och Facebook som har  cirka 1000 fans.

* Innovativt
Mediejobb kommer att utvecklas med ny funktionalitet fortlöpande. Målet är att skapa en platsannonstjänst i framkant, som andra kan hämta inspiration från när de utvecklar liknande tjänster.

Läs mer om tjänsten på sidan Mediejobb.

Nu med utgivningsbevis och säljbolag

Medievärldens sajt har nu fått sitt utgivningsbevis från Myndigheten för radio och tv. Vi har också ett nytt säljbolag.

Två stora stenar har rullat från våra axlar:

Utgivningsbeviset, som jag skrivit mer om här, och här, har nu landat.

Säljet har undertecknad ansvarat för i ett år nu. Nu tas det över av Media Adviser, som bland annat säljer Scoop och PK:s årsbok.

Så i framtiden kommer ni att prata med Stefan Alneberg på Media Adviser om ni vill boka annons hos oss!

Stefan Alneberg når på nummer 040-970 443 och e-post: stefan@adviser.se

Snart kommer mer info och nya säljerbjudanden!

Nytt besöksrekord och uppskattat omdöme

Förra veckan summerade vi vårt första år som helt digitala. Samma vecka slog vi också nytt besöksrekord.

Förra veckan publicerade vi ett tema där vi skrev hur vi själva upplevt året utan papper, och frågade mediechefer vad de tycker. På Same same but different skriver Sofia Mirjamsdotter idag uppskattande om både året som gått och Temat i sig:

”Medievärlden lade ner sin papperstidning för ett år sedan. Jag har svårt att se att det är något misslyckande, eller ett problem. Medievärlden är idag Sveriges bästa nyhetskanal för branschen, och jag finner i stort sett varenda notis som publiceras på sajten läsvärd, och läser också. Detta utan att behöva smutsa ner mina fingrar med trycksvärta. Blir också förvånad över Thelma Kimsjö som här saknar att “kunna läsa tidningen var som helst”. Jag brukade verkligen inte bära med mig tidningen överallt, däremot läser jag ofta i min iPhone, precis överallt.
Det här gillar jag, Medievärlden visar statistik, vad de skriver om och så en bunt siffror.”

Vi tackar och bockar så klart! och hoppas att Medievärlden även i fortsättningen ska upplevas på det sättet!

I den här bloggposten summerade jag trafikutvecklingen, men faktum är att den tagit ytterligare ett skutt sedan dess.

Förra veckan hade vi nästan 15 000 unika besökare, och det utan någon stor personnyhet eller något extra nyhetsbrev. Nytt rekord.

Medievärldens vår – en tillbakablick

Efter en händelserik vår kan vi nu summera vårt första digitala halvår, som avslutades med ett sort internationellt avslöjande.

Det var Medievärlden som i fredags avslöjade att de stora nyhetsbyråerna bojkottade bröllopet på grund av SVT:s villkor, en nyhet som fick stort genomslag i Sverige och världen. Samma dag hade vi ett mer inåtriktat avslöjande, att Skånska Dagbladet lämnar TU, en viktig nyhet för en begränsad krets.

Det har nu gått drygt ett halvår sedan Medievärlden blev digital, drygt tre månader sedan vi fick en ny sajt byggd i Drupal, och en dryg månad sedan vi fick en ny form. Med dessa processer bakom oss har vi kunnat fokusera ännu mer på journalistiken.

Vi har under våren lyckats hitta en balans mellan stort och smått, tungt och lätt, snabba notiser och fördjupande teman. För några veckor sedan hade vi den uppiggande historien om en moster som avslöjade enkätfusket med pressbilder i en tysk tidning. Samma vecka kunde vi berätta om det historiska samarbetet mellan Stampen och SVT som kan förändra den svenska mediestrukturen i grunden.

Denna vecka rullade vi ut ännu ett fördjupande Tema, den här gången om partiernas mediepolitik inför riksdagsvalet, ett tema som uppmärksammats av många andra medier.

Den senaste månaden har genomsnittlig tid på sidan ökat från 2 till 3 minuter och vi har varit uppe och nosat på 10 000 unika besökare. Vi har också märkt en ökande läsarmedverkan både när det gäller artikelkommentarer och Twitterinlägg, och det handlar framför allt om konstruktiva kommentarer.
Nyhetsbrevet har nu 5 100 prenumeranter. På Twitter har vi över 2 000 följare, och på Facebook 640 fans

Vi har också märkt en kraftig ökning i efterfrågan på platsannonser, och har därför fått tredubbla antalet annonsplatser i högerspalten.

Under våren har vi gjort Teman om: Avtalsrörelsen 2010, Betalt på nätet, Bröllopsbevakningen, DN efter regimskiftet, Folket – en tillvaro nära smärtgränsen, Gräv 2010, Läsplattor, Medborgarjournalistik, Mediejättarna, Mediemakten är manlig, Nära sammanslagning? – Gemensam sport, webb och foto i Gävle, Presstödet, Samarbete med SVT, Sociala medier, Tidningsdesign, Tryckeriernas framtid, Upplagorna 2009 – ett bottenår, Utveckling och Valet 2010.

Vi har haft Diskussioner om bland annat: Bildpubliceringar, Framtidens mät, PO-PON, Pressetik, Presstödet, Public Service och Upphovsrätt.

Vi har gjort Personporträtt på Patrik Hadenius, Katrin Kielos, Sanna Rayman, Rickard Frank, Leif Holmkvist, Johan Färnstrand, Karin Adelsköld, Kerstin Neld och Hana Al-Khamri.

Och lagt upp ett stort antal äldre porträtt, även om många fortfarande saknas. Vi hoppas kunna publicera en större andel äldre personporträtt under hösten.

Ännu mer jobb kvarstår när det gäller Medieföretag, där målet är att samla medieföretagen, deras basfakta, ekonomiska siffror, upplaga, räckvidd, flöden, och artiklar i Medievärlden.

Men det här är bara början. I augusti är vi tillbaka och under hösten ska vi ta Medievärlden till ytterligare en ny nivå. Vi är mycket tacksamma för alla tips och synpunkter på vad du som läsare vill att vi ska vara för dig!

Axel Andén och Mikael Marklund