Annons: Mediedagen 2019

Apple och Google väcker frågor om källskydd

Att Apple lagrar information om var användaren befunnit sig kan inte ses som en isolerad företeelse. Publicister och organisationer som Wan-Ifra kanske borde sätta mer press på teknikföretagen för att undvika oavsiktliga misstag.

För ett drygt år sedan lanserade Google tjänsten Buzz kopplad till gmail. Som en liten bonus visade den upp vilka man haft tätast kontakt med den senaste tiden. Google drog snabbt tillbaka funktionen och bad om ursäkt. Vilken skada som då redan var skedd är svårt att överblicka.

Nu har det visat sig att Apple lagrar information om var Iphoneanvändare befunnit sig. Informationen sparas både i telefonen och i de datorer som synkats med den. För journalister som jobbar i länder med repressiva regimer kan sådan information orsaka stor skada om journalisten måste lämna ifrån sig mobiltelefon och laptop i tullen. Anonymiserade källor och platser i rapporteringen kan i värsta fall identifieras. Även i Sverige kan man tänka sig extremfall där informationen, tillsammans med annan information, kan åsidosätta källskyddet.

Det behöver inte handla om att företaget vill sälja informationen till annonsörer eller att amerikansk säkerhetstjänst efterfrågar information i ”kriget mot terrorismen”. Det kan vara så enkelt som att det sker av misstag. Google, Apple och Facebook drivs inte av publicister och kan inte alltid förväntas förutse konsekvenserna av att journalister använder deras tjänster. I fallet med Google Buzz kändes det som att det var en oförutsedd bieffekt.

Det är nog dags att börja sätta mer press på dessa företag, som spelar en allt större roll i journalisters vardag. Om publicister och organisationer som Wan-Ifra började uppvakta dem i publicistiska frågor och beskriva vår vardag och våra problem kanske fler sådana här misstag kan undvikas.

Men för en svensk journalist som tappar sin Iphone i Sverige är nog inte den hemliga filen det största problemet. Vilka den ringt, sms:t och mailat, samt lagrade bilder, filmer och ljudupptagningar orsakar nog betydligt större skada. Många har en direkt ingång till sin e-post utan lösenord via sin Iphone. För de redaktioner som inte redan tänkt på hur man ska handskas med den problematiken är det nog hög tid att göra det.

Missa inte Joakim Jardenbergs blogg om Apple, och diskussionern i kommentarerna.

Medievärldens Iphoneapp i Appstore

Nu går det att ladda hem Medievärldens Iphoneapplikation. Den är gratis och rekommenderas för alla som vill hålla koll på mediebranschen.

Medievärldens Iphone-applikation bygger på ett premiumtänk. Den är gratis att ladda ner och använda, och den som vill kan bygga ut med betaltjänster

Varför appen och inte den vanliga sajten?

  • Appen är speciellt anpassad för en mindre skärm och ger en bättre överblick.
  • Med appen kan du läsa texterna också när du är offline.
  • I appen finns förutom våra nyheter och blogginlägg också ett urval av externa källor (mer om det nedan).
  • Det går att  dela artiklar till Facebook direkt från appen.
  • Dessutom kan du köpa till tjänsten Breaking News för att bli direkt uppdaterad om viktiga medienyheter.
  • Vi har också testat en modell för betalning för premiuminnehåll via Appstore. Diskussionsinlägg och Personporträtt kan man prenumerera på månadsvis.

De externa källorna består av andra mediesajter, mediebloggar och redaktions/chefredaktörs-bloggar. Samtliga har tillfrågats om de vill finnas med i vår Iphoneapp. Här är listan:

Daniel Nordströms blogg

DN.se Redaktionsblogg

Jan Helins blogg

Jardenberg.se

Fredrik & Medierna (Fredrik Strömberg)

Lars Johanssons blogg

Media Splatter

Medieormen

Mediestudier (Simo)

Mer om medier

Mindpark

Radionytt

Same same but different

Second Opinion

SvD.se Redaktionsblogg

Svenåke Boströms blogg

Sören Karlssons blogg

Tabloism (Emanuel Karlsten)

Thomas Mattssons blogg

Utkiksbloggen (Robert Rosén)

Vassa Eggen

Vill du också vara med? Maila axel.anden@medievarlden.se så lägger vi till ditt flöde!

Medievärldens Iphoneapp är framtagen i samarbete med TU för att skapa en mall för tidningssajter och har därför en avskalad och ren design som är lätt att anpassa. TU förfogar fritt över källkoden till applikationen vilket betyder att medlemsföretag som så önskar kan använda koden för att utveckla egna applikationer. Det kan göras antingen av egna utvecklare eller av Appcorn, den utvecklare som TU har använt. Appcorn erbjuder sig att utifrån grundmallen anpassa en skräddarsydd applikation. Läs mer på erbjudandet på tu.se.

Applikationen var färdig redan i höstas, men det har varit några turer kring betallösningarna innan den blev godkänd. Appcorn som har byggt appen kommer att berätta exakt var det var som hände i ett senare inlägg.

Vi är tacksamma för synpunkter och siktar på att komma med en ny version av appen under våren. Exempelvis saknas nu möjligheten att dela till Twitter.

För tillfället är vi i full färd med att utveckla vår första Ipadapp!

Läs om appen i Appstore.

Kampen om Medievärlden – vem är mayor i mediehuset?

Eftersom jag själv utkämpar en strid om Medievärlden har jag kollat lite på vem som utgått som segrare i de stora mediehusen: (Uppdaterad)

Det pågår en strid om Medievärlden. Nästan varje dag innebär en liten framryckning, men slaget är långt ifrån vunnet, segern verkar ännu hopplöst långt borta. Varje frambrytningsförsök slås ned, och varje gång strålar samma förintande svar ut från skärmen ”Anders A is the mayor of Medievärlden”.

Det är inte Anders Ahlberg som har separationsångest, nej, det är någon helt annan Anders som har titeln ”mayor of Medievärlden” i iPhoneapplikationen Foursquare där man ”checkar in” på platser man befinner sig på. (Foursquare är ett program för mobiltelefoner där man kan hålla koll på var ens vänner befinner sig och berätta var man själv är genom att ”checka in” på de platser man befinner sig på. Den som checkat in flest gånger på en plats blir ”mayor” över den platsen. Läs mer på Wikipedia)

Vem Anders A är vet jag inte. Men han har uppenbarligen checkat in ett stort antal gånger på Medievärlden. Dessutom har han, eller någon annan, placerat ”Medievärlden” 86 meter från vår redaktion.

Jag tog mig för att undersöka hur det ser ut i några av Stockholms mediehus. Här är resultatet:

Björn Hedensjö (chef dn.se) is the mayor of Dagens Nyheter

Johan Silfversten Bergman (utvecklignsredaktör svd.se) is the mayor of Svenska Dagbladet

Magnus Söderberg (Sportbladet) is the mayor of Aftonbladet

Michael Hammarström (frilans) is the mayor of Expressen

Erik Thörnqvist (Infomakers grundare) is the mayor of Dagens Industri

Per-Mattias Nordkvist (webbutvecklare) is the mayor of Dagen

Anders Siljevall (praktikant från JMG) is the mayor of  Kyrkans Tidning

Björn Jeffery (ansvarig för digitala affärer) is the mayor of Bonnier HQ

Mikael Zackrisson is the mayor of Bonnier Tidskrifter

Magnus Suneson is the mayor of Radiohuset

Nylndr is the mayor of Sveriges Radio

Sebastian Robertsson (Teamleader på SVT) is the mayor of Sveriges Television

Mats Liljengren (Produktägare, SVT Play) is the mayor of SVTi

Johan Grafström (Redaktionschef på UR) is the mayor of Utbildningsradion

Morris Motorcycles (!) is the mayor of TV4

Johanna Billenman (utvecklingsansvarig) is the mayor of IDG

Fredrik Qvarfordt is the mayor of Talentum

Bjørn Laffrenz Bukholt is the mayor of Forma Publishing Group

Soultaliban is the mayor of LRF Media

Egmont Tidskrifter has no mayor

MTG has no mayor

Metro has no mayor

Metro International has no mayor

Fick ingen träff på City, Gisab, Mitt i eller Innerstadspress, och mediehus utanför Stockholm kan jag inte se i min iPhone, när jag är här, men det kanske finns något annat sätt?

Många träffar är ganska logiska, många webbchefer och utvecklare. En del är mer överraskande. Men visst blir man nyfiken, vilken kamp ligger bakom dessa titlar, har titeln kommit och gått eller legat hos samma person sedan begynnelsen?

Hur ser det ut på exempelvis VK, NA, GP och UNT, för att inte tala om HD och Sydsvenskan.

Berätta gärna hur det ser ut i ditt mediehus?

Uppdaterad1:

Calle Sirén (Digital Specialist för kommersiella produkter och säljcoach på Sydsvenskan) is the mayor of Sydsvenskan

Maria Hagglöf (community manager/strateg på KTHm gjorde sin slutpraktik på NTM) is the mayor of NTM

Uppdaterad2:

En redaktion låter hälsa: ”för ordningens skull bör påpekas att vi inte toppar mayor-rankingen av vår redaktionsplats på Foursquare då vi ägnar oss åt journalistik ute i fältet i stället för att uggla med vår Android/iPhone på redaktionen.Därmed är vi kanske lite unika i sammanhanget..?”