Annons: Fojo

Så använder du Facebook Places

Idag lanserade Facebook tjänsten Places i Sverige. Så gör du för att lägga till ditt företag, din arbetsplats eller någon helt annan plats.

Idag lanserade Facebook Places i Sverige. Tjänsten kopplar ihop användarnas aktiviteter på Facebook med deras geografiska position. (Tjänsten påminner om Gowalla och Foursquare som vi tidigare skrivit om: mobilappar där man kan hålla koll på var ens vänner befinner sig och berätta var man själv är genom att ”checka in”.)

För att lägga till en plats i Facebook Places (via Facebookappen i mobilen) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Starta appen
2.Öppna Platser (Places)
3. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Lägg till” (Add)
4. Fyll i namn, och beskrivning, spara.
5. Checka in på din nyskapade plats!

För att lägga till en plats i Facebook Places (via datorn) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Surfa in på http://touch.facebook.com/
2. Klicka på fliken Platser (Places) till höger
3. Klicka på Berätta för dina vänner var du är (Tell your friends where you are) 
4. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Add”
5. Fyll i namn, och beskrivning, spara. (OBS: Kolla att det blev rätt plats om du gör det via datorn, annars måste du nog göra det via mobilen. För oss fungerade det att göra via datorn när vi registrerade Medievärlden.)
6. Checka in på din nyskapade plats!

Läs mer om Facebook Places här.

Emanuel Karlsten förklarar tjänsten bra i sin blogg på Expressen.se.

Uppdaterad: Koppla plats till Facebook-sida:

Hallvarsson & Hallvarsson har en utförlig guide – steg för steg – över hur du kopplar en plats till en sida på Facebook.

Medievärlden jobbar i molnet – tjänsterna vi använder

Medievärlden använder nu webbaserade tjänster för all planering och publicering. Här är verktygen vi använder:

Idag har Medievärlden heldagsmöte när vi pratar om vilka vi är, vilka vill vara och hur vi ska nå dit. Vi ska också diskutera verktygen vi använder och hur det fungerar.

Vi befinner oss nu helt i molnet och använder inga tjänster på våra egna datorer eller servrar. Det ger bland annat den stora fördelen att vi har tillgång till allt var vi än är, utan att behöva krångla med VPN-tunnlar och liknande.

För planering och organisering använder vi huvudsakligen Google Apps olika funktioner och 37 signals projekthanteringstjänst Basecamp, här kommer en kort genomgång:

Startsida: Basecamp
Vi har en samlingssida som en Writeboard i Basecamp där vi samlar alla viktiga länkar och inloggningar. Så här ser den ut: (Vill tillägga att anledningen till att Mediatrender och PRV har egna länkar är att de inte har några RSS-flöden, inte att vi tycker att de är viktigast)

Jobbplanering: Basecamp
Vi använder Basecamp för jobbplaneringen. Olika typer av jobb, som Nyhetsjobb, Diskussioner, Teman, blir egna att-göra-listor och varje enskild artikel blir en punkt på listan. Dessa går att kommentera, och bockas av och försvinner när de är publicerade. Det går också att koppla jobben till milstolpar (t.ex. ”Valet” eller ”Årets Dagstidning”) i en kalender. Basecamp är enkelt att lära sig och roligt att använda.

Mail/chat: Google + Skype
Vi har kopplat vår domän till Google Apps och använder gmail för mailen. I gmail kan man även chatta och videochatta. (Tyvärr händer det ibland att våra mail hamnar i skräpkorgen, om någon har någon idé om varför får ni gärna säga till!) Vi använder också Skype, framför allt i kontakten med Kollegorna som har tekniskt ansvar för sajten.

Kalender: Google
Vi har en gemensam Google-kalender för möten, intervjuer, ledigheter och aktiviteter.

Dokument: Google
Vi delar viktiga dokument, (Word och Excel) i Google Docs. Det är inga problem att vara inne och jobba flera samtidigt i ett dokument.

Filer: Dropbox
Vi använder Dropbox för tyngre filer, bilder filmer och liknande. Framför allt när andra ska leverera till oss.

Flöden: Google
Vi använder Google Reader för RSS. (Jag skulle vilja ha möjligheten att ha en gemensam RSS-sida, men har inte klurat ut något sätt för det.) Jag har gått igenom lite om hur man bygger upp en bevakning i RSS i ett tidigare inlägg.

Brainstorma / skissa: Mindmeister
Vi använde det framför allt när vi ritade upp den gamla och nya sajten under omgörningen, men det är en tjänst man kan använda till så mycket mer. Flera personer kan rita i samma mindmap samtidigt och chatta med varandra i ”brainstorming mode” Det går också att lägga in små noter, länkar och ladda upp dokument. MindMeister har även bra stöd för utskrift.

Externa tjänster på sajten:

Jag har tidigare skrivit om vilka externa tjänster vi använder för publicering, nämligen dessa:

OpenX – för annonserna
Ett annonssystem som är open source. Vi använder den hostade lösningen. Den ger stora möjligheter att skräddarsy trafiken för kampanjerna och skickar automatiskt ut statistik till annonsören. Det enda problemet är att administrationen stundtals kan vara väldigt långsam, och det kan ta upp till 30 minuter innan förändringar får genomslag på sajten. Sandin solutions har skrivit en del om Open X.

Mailchimp – för nyhetsbrevet
Smidigt att använda och det går väldigt snabbt att få ut både det dagliga nyhetsbrevet och extra utskick. Dessutom har integrationen med Drupal kommit så långt att vi kan bygga och förhandsgranska nyhetsbrevet i Drupal-administrationen. (Det verkar även vara bra integrerat med WordPress, vilket Andreas Karman från We up north skriver om på sin blogg) Formuläret för nyregistreringar på sajten har vi kopplat till prenumerantlistan hos Mailchimp. Det enda problemet är att Mailchimp rensar ut mjuka studsar efter femte studsen, vilket kan skapa problem när folk är lediga. Vi har påtalat problemet och hoppas på en snabb lösning!

Cloudmade – för kartorna
Via Drupal skickar vi adressen till Google Maps som skickar tillbaka koordinaterna som vi sedan skickar till Cloudmade. Tjänsten skapar en enklare och mer skalbar karta än Google Maps skulle ha gjort, och ger oss lite mer frihet. Kartorna använder vi till att lägga in Medieföretag i nuläget, men i framtiden finns det många andra användningsormåden (allt vi lägger in adress för kan läggas in på kartor). Nästa innehållstyp att placeras ut på en karta blir antagligen evenemangen.

Yahoo Pipes – för Twitterlistorna
För att enkelt filtrera data och göra mashups. Vi har till exempel klonat denna pipe för att få ett RSS-flöde för tweets från Twitter-listor: http://pipes.yahoo.com/pipes/pipe.info?_id=fb60de5ff93e81319e3c5fa207b9b276

Twingly senast mikrobloggat – för att visa diskussionerna i sociala medier
En tjänst som vi är först i Sverige med. Den visar de senaste mikroblogginläggen om våra artiklar.

Facebook Fan-widget – för att koppla sajten till Facebook
Vi har lagt in en widget kopplad till vår Fan-sida på Facebook.

Backtype – för reaktioner
Använder vi för att fånga upp reaktioner på våra artiklar, från Twitter och andra sociala medier. Dessa reaktioner visas upp i anslutning till den artikel de kommenterar.

Google Analytics – för statistik

Externa tjänster utanför sajten:
Vi använder Youtube för filmer som vi bäddar in på sajten, Bambuser för Livesändningar, Twitter för snabb kommunikation, Facebook för långsammare socialisering och Flickr för bilder (men Flickr har vi använt väldigt sparsamt). Vi använde Coveritlive för livebevakning av händelser.

Så skyddar du ditt namn i sociala medier

Att Googla sig själv var för inte så länge sedan lite skambelagt, ett uttryck för narcissism. Nu kan det vara en god idé att ha koll på sitt namn på sajter som Facebook, Twitter och Wikipedia. Särskilt för journalister som genom sitt yrke ofta sticker ut och retar upp folk.

Några färska exempel:

I måndags upptäckte Lars Andreasson på Helsingborgs Dagblad att någon skapat en Facebookprofil där han framställdes som en SD-hatande socialist. Sannolikt är det hans arbete som grävande journalist och valbevakare som gjort honom till måltavla för den person som med hjälp av Facebook försökte skada hans och tidningens trovärdighet.

Efter att Sven Otto Littorin avgick skapade någon ett konto på Twitter i hans namn. ”Har skapat ett twitterkonto för att försöka nå ut på ett nytt sätt. Kommer enbart att twittra om händelsen och tar emot era frågor” skrev personen som knappast var den före detta arbetsmarknadsministern eftersom namnet var felstavat. (via Tabloism)

Inför en artikel i Svenska Dagbladet skapade reportern Adam Svanell en artikel om sig själv på Wikipedia där han påstod följande om sig själv: ”Varje år toppar han Veckorevyns lista över Sveriges sexigaste män. Han är barndomsvän med Barack Obama och ses oftast som den egentliga hjärnan bakom presidentens politik. Han har vunnit Stora journalistpriset tusen gånger.” utan att någon reagerade.

Bevaka sociala medier

Vare sig man gillar sociala medier eller inte är det för mycket som står på spel för att man ska kunna ignorera dem helt. Som journalist är det en god idé att söka på sitt namn regelbundet, i alla fall på Google (som fångar upp även Wikipedia och bloggar), samt Twitter och Facebook.
Dessutom kan man, genom att skapa rss-flöden på sökningar på sitt namn, fånga upp allt som skrivs om en, och därmed också eventuella reaktioner på vad falska dubbelgångare har för sig.

För att skapa rss-flöden på ditt namn (om det är någorlunda unikt), gör så här:

  • Google Nyheter: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn”. Klicka sedan på RSS i sidans botten för att prenumerera på flödet.
  • Google bloggsök: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn”. Klicka sedan på RSS i sidans botten för att prenumerera på flödet.
  • Twitter: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på search.twitter.com och klicka på ”Feed for this query” uppe till höger. Du kan också söka på ditt namn ihopskrivet ”förnamnefternamn” och klicka på ”Feed for this query” uppe till höger.
  • Knuff (Bloggar): Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på knuff.se och klicka på ”Prenumerera på RSS-flödet!” i botten av sidan.
  • Twingly bloggsök: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på www.twingly.com/search. Klicka på ”Subscribe to RSS” uppe till höger på sidan
  • Twingly mikrobloggsök: Sök på ditt namn inom citationstecken ”Förnamn Efternamn” på http://www.twingly.com/microblogsearch. Klicka på ”Subscribe to RSS” uppe till höger på sidan

Observera att om du prenumererar på sökningar från både Twingly bloggsök och Google bloggsök kommer du att få en hel del dubletter. Detsamma gäller om du prenumererar på både Twitter och Twingly mikrobloggsök.

Agera mot övergrepp

Om någon skriver saker OM dig kan det vara en god idé att gå in och bemöta det, och sedan vidta åtgärder, men denna bloggpost handlar om vad du ska göra om någon UTGER SIG FÖR ATT VARA dig.

Facebook:
1. Gå in på den falska användarprofilen och klicka på Report / Block (eller ”Anmäl / Blockera” i svenska versionen). Kryssa för ”Report” och välj:
2. Reason: Välj ”Fake profile”.
3. Type: Välj ”Impersonating me or someone else”.
4. Impersonated Profile: Här klistrar du in länken till din riktiga profil

Twitter:
1. Fyll i formuläret på: twitter.com/help/escalate
2. Dear Twitter: Välj ”I have a bone to pick on you”.
3. Regarding: Välj, ”Impersonation”.
4. Sharing is caring!: Här fyller du i:
Användarnamn eller länk till personen som låtsas vara du
Ditt för och efternamn
Ditt twitternamn (om du har ett)
Din adress
Ditt telefonnummer
En kort beskrivning av den falska profilens innehåll.
Läs mer på: http://twitter.zendesk.com/forums/26257/entries/18366

Wikipedia:
1. Gå in på den artikel som beskriver dig
2. Klicka på fliken ”Redigera” uppe till höger
3. Ändra i texten
4. Spara

Bloggar:
”Impersonating” strider mot reglerna, men det är olika procedurer på de olika bloggplattformarna.

Har jag missat något i genomgången? Hjälp mig i så fall gärna att komplettera den! Det skulle också vara intressant att få fler exempel på liknande fall.

Uppdaterad januari 2011:

Hans Cullin har skrivit i BrandNews om hur företag kan skydda sina varumärken online.