Annons: Fojo

Så använder du Facebook Places

Idag lanserade Facebook tjänsten Places i Sverige. Så gör du för att lägga till ditt företag, din arbetsplats eller någon helt annan plats.

Idag lanserade Facebook Places i Sverige. Tjänsten kopplar ihop användarnas aktiviteter på Facebook med deras geografiska position. (Tjänsten påminner om Gowalla och Foursquare som vi tidigare skrivit om: mobilappar där man kan hålla koll på var ens vänner befinner sig och berätta var man själv är genom att ”checka in”.)

För att lägga till en plats i Facebook Places (via Facebookappen i mobilen) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Starta appen
2.Öppna Platser (Places)
3. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Lägg till” (Add)
4. Fyll i namn, och beskrivning, spara.
5. Checka in på din nyskapade plats!

För att lägga till en plats i Facebook Places (via datorn) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Surfa in på http://touch.facebook.com/
2. Klicka på fliken Platser (Places) till höger
3. Klicka på Berätta för dina vänner var du är (Tell your friends where you are) 
4. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Add”
5. Fyll i namn, och beskrivning, spara. (OBS: Kolla att det blev rätt plats om du gör det via datorn, annars måste du nog göra det via mobilen. För oss fungerade det att göra via datorn när vi registrerade Medievärlden.)
6. Checka in på din nyskapade plats!

Läs mer om Facebook Places här.

Emanuel Karlsten förklarar tjänsten bra i sin blogg på Expressen.se.

Uppdaterad: Koppla plats till Facebook-sida:

Hallvarsson & Hallvarsson har en utförlig guide – steg för steg – över hur du kopplar en plats till en sida på Facebook.

Kampen om Medievärlden – vem är mayor i mediehuset?

Eftersom jag själv utkämpar en strid om Medievärlden har jag kollat lite på vem som utgått som segrare i de stora mediehusen: (Uppdaterad)

Det pågår en strid om Medievärlden. Nästan varje dag innebär en liten framryckning, men slaget är långt ifrån vunnet, segern verkar ännu hopplöst långt borta. Varje frambrytningsförsök slås ned, och varje gång strålar samma förintande svar ut från skärmen ”Anders A is the mayor of Medievärlden”.

Det är inte Anders Ahlberg som har separationsångest, nej, det är någon helt annan Anders som har titeln ”mayor of Medievärlden” i iPhoneapplikationen Foursquare där man ”checkar in” på platser man befinner sig på. (Foursquare är ett program för mobiltelefoner där man kan hålla koll på var ens vänner befinner sig och berätta var man själv är genom att ”checka in” på de platser man befinner sig på. Den som checkat in flest gånger på en plats blir ”mayor” över den platsen. Läs mer på Wikipedia)

Vem Anders A är vet jag inte. Men han har uppenbarligen checkat in ett stort antal gånger på Medievärlden. Dessutom har han, eller någon annan, placerat ”Medievärlden” 86 meter från vår redaktion.

Jag tog mig för att undersöka hur det ser ut i några av Stockholms mediehus. Här är resultatet:

Björn Hedensjö (chef dn.se) is the mayor of Dagens Nyheter

Johan Silfversten Bergman (utvecklignsredaktör svd.se) is the mayor of Svenska Dagbladet

Magnus Söderberg (Sportbladet) is the mayor of Aftonbladet

Michael Hammarström (frilans) is the mayor of Expressen

Erik Thörnqvist (Infomakers grundare) is the mayor of Dagens Industri

Per-Mattias Nordkvist (webbutvecklare) is the mayor of Dagen

Anders Siljevall (praktikant från JMG) is the mayor of  Kyrkans Tidning

Björn Jeffery (ansvarig för digitala affärer) is the mayor of Bonnier HQ

Mikael Zackrisson is the mayor of Bonnier Tidskrifter

Magnus Suneson is the mayor of Radiohuset

Nylndr is the mayor of Sveriges Radio

Sebastian Robertsson (Teamleader på SVT) is the mayor of Sveriges Television

Mats Liljengren (Produktägare, SVT Play) is the mayor of SVTi

Johan Grafström (Redaktionschef på UR) is the mayor of Utbildningsradion

Morris Motorcycles (!) is the mayor of TV4

Johanna Billenman (utvecklingsansvarig) is the mayor of IDG

Fredrik Qvarfordt is the mayor of Talentum

Bjørn Laffrenz Bukholt is the mayor of Forma Publishing Group

Soultaliban is the mayor of LRF Media

Egmont Tidskrifter has no mayor

MTG has no mayor

Metro has no mayor

Metro International has no mayor

Fick ingen träff på City, Gisab, Mitt i eller Innerstadspress, och mediehus utanför Stockholm kan jag inte se i min iPhone, när jag är här, men det kanske finns något annat sätt?

Många träffar är ganska logiska, många webbchefer och utvecklare. En del är mer överraskande. Men visst blir man nyfiken, vilken kamp ligger bakom dessa titlar, har titeln kommit och gått eller legat hos samma person sedan begynnelsen?

Hur ser det ut på exempelvis VK, NA, GP och UNT, för att inte tala om HD och Sydsvenskan.

Berätta gärna hur det ser ut i ditt mediehus?

Uppdaterad1:

Calle Sirén (Digital Specialist för kommersiella produkter och säljcoach på Sydsvenskan) is the mayor of Sydsvenskan

Maria Hagglöf (community manager/strateg på KTHm gjorde sin slutpraktik på NTM) is the mayor of NTM

Uppdaterad2:

En redaktion låter hälsa: ”för ordningens skull bör påpekas att vi inte toppar mayor-rankingen av vår redaktionsplats på Foursquare då vi ägnar oss åt journalistik ute i fältet i stället för att uggla med vår Android/iPhone på redaktionen.Därmed är vi kanske lite unika i sammanhanget..?”