Annons: PP Pension

Populisternas drömverktyg: dark ads

Sedan det amerikanska presidentvalet har medie- och teknikföretagen lanserat initiativ mot ”fake news” på löpande band. Men ett fenomen som kan vara lika farligt har hamnat under radarn: ”dark ads”.

I branschdiskussioner framställs riktad reklam oftast som något positivt, vilket det ju i grunden är. Istället för att nå en massa människor av varierande relevans når man exakt de som borde vara intresserade av ett buskap.

Men precis som andra effektiva verktyg kan det missbrukas om det hamnar i fel händer och används med fel syften. I Storbritannien pågår nu en diskussion om ”dark ads”, politisk reklam som bara visas för utvalda målgrupper. Detta är en större fara för demokratin än ”fake news”, enligt Will Moy på Full Fact, en organisation som jobbar med faktagranskning.

I det amerikanska presidentvalet använde både Obama- och Trumpkampanjen så kallade ”dark posts” på Facebook för att nå specifika väljargrupper. Trumps team använde dem bland annat för att få vissa grupper att avstå från att rösta på Hillary Clinton. Ett konkret exempel är att de spred information om Clinton Foundations misslyckande på Haiti till haitier i Miami för att minska antalet röstande latinoväljare i Florida.

Det stora problemet med dark posts eller dark ads är att de bara är synliga för målgruppen. Vilket gör det omöjligt att granska eller ens ha koll på vilken information som sprids via sådana publiceringar. Det blir ett reellt problem när budskapen är falska eller manipulerade.

En populistisk politiker kan sprida ett budskap i en stad och det motsatta budskapet i en annan stad, och ha goda chanser att komma undan med det. Eller sprida rena lögner till avgränsande målgrupper utan att någon reagerar, ingen utanför målgruppen kan ju se lögnerna.

Den falska informationen i sådana budskap blir också en källa till falska nyheter som även kan leta sig in i etablerade medier.

I Storbritannien efterlyser branschaktörer nu en utredning av den politiska reklamen, eftersom landskapet har förändrats dramatiskt och riktad digital reklam väntas omsätta stora summor i kommande val.

I Sverige går vi till val nästa år och här verkar medvetenhet om denna fara vara närmast noll.

Enda möjligheten att granska detta idag skulle vara genom att skapa mängder av falska konton, vilket strider mot Facebooks regler. Och de enda aktörer som skulle klara av det idag är antagligen de traditionella medierna. Frågan är om det inte är Google och Facebook som borde ta ansvar för detta. Sponsrade inlägg på Facebook granskas innan publicering och därför är det mer rimligt att plattformen hålls ansvarig för sådana än för vanliga postningar.

Det är hög tid att börja diskutera både fake news och dark ads i en svensk kontext, för att undvika onödiga obehagliga överraskningar 2018.

 

Ny Facebookknapp på Medievärlden

Funktionen ”Skicka till Facebook” har funnits på vår sajt sedan igår kväll. Dessutom har vi kopplat vår domän till Facebook och får nu realtidsstatistik.

Funktionen lanserades av Facebook i måndags, och vi implementerade den på Medievärlden igår.

Sedan ett år tillbaka har vi ”Gilla-knappen” som postar länken till besökarens flöde på Facebook.

Den nya ”Skicka-knappen” låter besökaren skicka artikeln till utvalda vänner genom Facebook Messages eller till utvalda grupper. Den finns tillsammans med de andra dela-knapparna till höger om artiklarna. Läs mer om knappen och hur man implementerar den på Facebooks utvecklarblogg.

Vi har också koppla www.medievarlden.se till Facebook för att få realtidsstatistik på interaktionen mellan vår sajt och Facebbok. Mer om det här.

Så använder du Facebook Places

Idag lanserade Facebook tjänsten Places i Sverige. Så gör du för att lägga till ditt företag, din arbetsplats eller någon helt annan plats.

Idag lanserade Facebook Places i Sverige. Tjänsten kopplar ihop användarnas aktiviteter på Facebook med deras geografiska position. (Tjänsten påminner om Gowalla och Foursquare som vi tidigare skrivit om: mobilappar där man kan hålla koll på var ens vänner befinner sig och berätta var man själv är genom att ”checka in”.)

För att lägga till en plats i Facebook Places (via Facebookappen i mobilen) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Starta appen
2.Öppna Platser (Places)
3. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Lägg till” (Add)
4. Fyll i namn, och beskrivning, spara.
5. Checka in på din nyskapade plats!

För att lägga till en plats i Facebook Places (via datorn) gör så här:

(Du måste själv befinna dig på platsen)

1. Surfa in på http://touch.facebook.com/
2. Klicka på fliken Platser (Places) till höger
3. Klicka på Berätta för dina vänner var du är (Tell your friends where you are) 
4. Skriv in platsens namn i sökrutan och tryck på knappen ”Add”
5. Fyll i namn, och beskrivning, spara. (OBS: Kolla att det blev rätt plats om du gör det via datorn, annars måste du nog göra det via mobilen. För oss fungerade det att göra via datorn när vi registrerade Medievärlden.)
6. Checka in på din nyskapade plats!

Läs mer om Facebook Places här.

Emanuel Karlsten förklarar tjänsten bra i sin blogg på Expressen.se.

Uppdaterad: Koppla plats till Facebook-sida:

Hallvarsson & Hallvarsson har en utförlig guide – steg för steg – över hur du kopplar en plats till en sida på Facebook.

Världen enligt Facebook

Missa inte Facebooks karta över medlemmarnas kommunikationsmönster.

Kartan visar hur vi människor pratar med varandra på nätet. Den visar också var människor inte pratar med övriga världen. Kina är exempelvis ett stort svart hål på kartan.

Kartan baseras på 10 miljoner slumpvis utvalda Facebookanvändares kommunkation. Strålarna som går mellan användarna och deras vänner lyser upp kartan och gör kontinenterna synliga

Den högupplösta kartan finns här: