Populisterna utnyttjar journalisternas narcissism

Genom att väcka journalisternas narcissism lockar Trump in dem på sin planhalva. På samma sätt kan man se på förhållandet mellan svenska medier och Sverigedemokraterna.

Visst är Trump narcissist, men det är även journalisterna. Och det senare kanske kan vara lika skadligt som det förra. I en intervju med CNN:s Christiane Amanpour säger Jon Stewart följande om relationen mellan Donald Trump och journalisterna:

“Journalisterna har tagit det personligt, de känner sig personligen sårade och förolämpade av den här mannen. Han lägger ut betet, och de dyker i, och vad han lyckats så bra med är att locka fram deras egen narcissism, deras eget ego. Och journalisterna ställer sig upp och säger, vi är nobla, vi är hedervärda, hur vågar du? De tar det personligt, och han lyckas flytta fokus från sin politik till fighten. Allt handlar om fighten, och han kommer att vinna den fighten.”

Det ligger mycket i detta, och svenska medier hugger ibland på samma bete i förhållande till Sverigedemokraterna, som precis som Trump ofta försöker måla upp en bild av en kamp mellan “sverigevänner” och “pk-media”.

Ett tydligt exempel var när Sveriges Radios Ekot dagen före valet toppade sina sändningar med att SVT hade markerat mot Jimmie Åkesson i slutdebatten, och att Jimmie Åkesson kände sig kränkt. SVT hade den som andra eller tredje största nyhet i sina sändningar och SVT Text toppade med fadäsen i ett halvt dygn. Om UR rensade tablån för ett direktsänt halvdagsseminarium i ämnet vet jag inte, men det skulle inte förvåna.

Vem kan ha tyckt att detta var den viktigaste nyhetshändelsen i Sverige och världen den dagen? Rimligen bara två aktörer: public service och Sverigedemokraterna.

Läs också: 

Public service blev valets huvudnyhet