Annons: Mediedagen 2019

”Miljardärsproblemet” nytt hot mot pressfriheten

I USA ska ett nystartat projekt försöka motverka en uppseglande trend: att rika personer köper upp misshagliga medier för att få bort eller manipulera oönskad journalistik. Kanske skulle metoden även kunna användas för att motverka dark ads.

Två aktuella händelser har bidragit till begreppets ”billionaire problems” uppkomst:

  • Den konkursade sajten Gawker där miljardären Peter Thiel är en av dem som budat på konkursboet (Samme Peter Thiel som haft en personlig vendetta mot Gawker för sajtens bevakning av honom och som indirekt fick sajten att gå i konkurs genom sitt stöd till Hulk Hogans rättsprocess mot Gawker. Där Hulk Hogan stämde sajten för att den publicerat en film där han har sex med sin bäste väns fru)
  • Sajten LA Weekly som köpts upp av anonyma personer som sedan tagit bort alla artiklar som handlat om affären.

För att mildra effekten av den typen av uppköp har Freedom of the Press Foundation tillsammans med Archive-It startat en arkivsamling online som ska fokusera på publikationer som är särskilt sårbara för fientliga övertaganden. De första sajterna som arkiverats är Gawker.com och LA Weekly och arkivet har redan haft effekten att ett antal artiklar ”återpublicerats” på LA Weeklys sajt.

”I de här fallen försöker vi minska ”uppsidan” för rika individer och organisationer som vill få bort pinsam eller negativ bevakning genom att helt enkelt köpa nyhetsföretagen. Med andra ord hoppas vi att sajter som inte enkelt kan fås att försvinna kommer att bli mer immuna mot ”miljardärdsproblemet”, skriver Freedom of the Press Foundation på sin sajt.

Att det här initiativet behövs är så klart skrämmande. Att det skulle bli ett problem i en svensk kontext i en nära framtid känns däremot främmande. Bara tanken att någon skulle köpa ett nyhetsmedie för att få bort bevakningen känns helt overkligt.

Det väcker också frågor om den ständiga avvägningen mellan pressfrihet och upphovsrätt. Om en medieaktörer vill köpa upp en nyhetssajt och låsa in dess material i en betalmodell skulle den affärsmodellen kunna hotas om andra kopierar och tillgängliggör materialet gratis.

Att, som Archive-It, göra en tidsdaterad kopia av allt material på en sajt skulle också vara användbart på ett annat område: när det gäller dark ads i samband med valrörelser. Om det i efterhand skulle gå att få se alla annonser som en viss aktör visade för olika användare under ett givet tidsspann skulle det kunna verka avskräckande för den som funderar på att visa motstridiga och kanske till och med falska budskap för olika målgrupper. Ett sådant projekt skulle vara tekniskt mer krävande och dessutom kräva samarbete med Facebook och andra plattformar. Men där verkar ju å andra sidan en dörr ha öppnats de senaste månaderna.