Därför är det viktigt att mediebranschen granskas

Mediebranschen är en bransch som andra – men ändå inte. De värderingar som gäller på mediebolagen påverkar samhället i större utsträckning än andra branschers.

De senaste veckorna har det nästan dagligen kommit nya avslöjanden om sexism och övergrepp i mediebranschen. Idag är inget undantag, SVT avslöjar själva att nio kvinnor utsatts för sexuella trakasserier på arbetsplatsen.

En konsekvens av #metoo är att det påbörjats en utrensning av utpekade profiler och mediechefer som får lämna tjänster och uppdrag. Man kan ha synpunkter på både namnpubliceringar och alla halvanonymiserade men extremt utpekande texter som leder till spekulationer. Men en positiv konsekvens är att många chefer nu fått skärpa blicken. De som tidigare verkar ha ansträngt sig för att inte se problemen måste nu istället anstränga sig för att se dem. Frågan är om det kommer att hålla i sig länge nog för att påverka strukturerna.

För när det handlar om sexism och sexuella övergrepp finns det nästan alltid någon annan fråga som är viktigare, som inte ska störas. Det kan handla om de traditionella mediernas trovärdighet, om Wikileaks viktiga avslöjanden eller om olika ideologiska kamper som inte ska solkas. Och så kan sexismen leva kvar, även om det inte längre kan ske lika öppet.

Det kan tyckas orättvist att mediebranschen granskas så hårt medan andra branscher undandrar sig granskning. Men mediebranschen är inte vilken bransch som helst. De värderingar som råder här amplifieras ut i hela samhället. Man ska också kunna ställa högre krav på de aktörer som rapporterar och i tyckande texter dömer andra personers, branschers och företags tillkortakommanden

Mot detta kan man invända att en professionell journalist så klart ska kunna rapportera objektivt oavsett personliga värderingar. Men en kultur på en arbetsplats kan påverka på sätt som är svårare att greppa. Och upplevda förväntningar kan påverka journalisternas handlingsutrymme, vare sig de är inbillade eller inte.

Det är därför det är så viktigt att alla som utsätts för något inte ska behöva tvivla en sekund på vems sida cheferna står på. Och att många mediechefer nu så kraftfullt försöker övertyga dem om detta. På exempelvis TV4 och Aftonbladet har cheferna de senaste veckorna tydligt visat att de tar anklagelser på allvar, själva försöker utreda vad som hänt och vilka problem som finns, och stöttar dem som blivit utsatta. Endast så kan vi bygga sunda och jämställda medieföretag för framtiden.

Några exempel:

  • Aftonbladet har tillsatt två olika utredningar om anklagelser mot medarbetare och en extern genomlysning av arbetsplatsen som ska utföras av genusexperter.
  • TV4 har bland annat stoppat och lyft ett program ur tablån, startat en enkät om kränkningar och trakasserier, tillsatt en extern utredning som ska göras av en oberoende part, skapat en ny policy för samarbeten med produktionsbolag och tagit initiativ till ett gemensamt möte med övriga tv-hus och produktionsbolag.
  • SVT har bland annat startat en internutredning mot en anklagad chef som ledde till att företaget polisanmälde mannen och att han sade upp sig.

Tidigare bloggposter:

Veckan när mediebranschen vaknade

Expressen försökte hindra Medievärldens publicering