24 Journalistik: gratis – till vilket pris?

Om 24 Journalistik visar på framtiden för lokaljournalistiken finns det stor anledning till oro.

Veckans Medierna i P1 inleds med ett reportage om 24 Journalistiks tveksamma metoder, följt av ett inslag om hur Googleägda Youtube visar annonser i anslutning till tveksamt material.

Det finns ett intressant samband mellan de två inslagen: Dessa nya konkurrenter på de lokala marknaderna, både den som kommer ovanifrån och den som kommer underifrån, har flera saker gemensamt: De agerar oetiskt, och verkar sakna publicistiska och journalistiska ambitioner. De är annonsfinansierade. Deras övergripande mål är att driva räckvidd, till vad som helst, från vad som helst och till vilket pris som helst när det gäller trovärdigheten.

I inslaget om 24 Journalistik beskrivs hur det satts i system att genom fejkade profiler posta artiklar i tveksamma Facebookgrupper för att driva klick. Samt att reportrar pressas att skriva positiva artiklar om annonsörer. 24 Journalistiks ledning nekar till anklagelserna om annonsörspåverkan, men dementerar inte att de aktivt sprider sitt material i tveksamma Facebookgrupper.

Detta nya ekosystem, med små och stora aktörer som säljer räckvidd till annonsörer utan att ta ansvar för innehållet lägger ett större ansvar på annonsörerna. I fallet med Youtube var det annonsörer som stoppade eller pausade sin annonsering sedan det stod klart att deras annonser visats tillsammans med ett klipp som uppmanade till hembesök hos journalister. I fallet 24 Journalistik är det i flera fall de tillfrågade annonsörerna själva som tackat nej till upplägg de uppfattat som tveksamma.

I detta ligger också en möjlighet för de traditionella medierna. De kan erbjuda annonsörer en trygg och säker miljö, vilket är särskilt viktigt för varumärken som vill förknippas med etik och ansvarstagande. Då kan kvalitativ journalistik, ansvariga utgivare och publicistiska varumärken vara viktigare säljargument än billig räckvidd.

Mittmedia offentliggjorde nyligen ett samarbete med 24 Journalistik på nya marknader. Man kan hoppas att det då blir Mittmedias värderingar som får råda och att koncernen kan bidra till en mer publicistisk hållning från 24-gruppen. Motsatsen vore förödande.

Det finns också något oroväckande med uppgifterna om 24 Journalistik för den som tror att den lokala journalistiken ska överleva digitalt med intäkter från annonsmarknaden. 24 Journalistik är det hittills enda framgångsrika exemplet som lyckats göra gratis, digital lokaljournalistik lönsam och sprida konceptet till många orter. Frågan är: gratis till vilket pris?