Premiär för ny workshop om ansvar i digitala medier

Snart är det premiär för en workshop om ansvar som riktar sig till andra aktörer än den traditionella mediebranschen, den första utbildningen i sitt slag som vi känner till.

Det finns många utbildningar i hur man lyckas i digitala medier. Men få eller ingen som fokuserar på hur man tar ansvar för sina publiceringar och undviker att skada. Något som mediebranschen har flera hundra års erfarenheter av. Därför vill vi nu dela med oss av dessa kunskaper till nya aktörer som plötsligt blivit publicister och utgivare.

Jag tror att idén föddes när jag för nästan tre år sedan skrev en text om hur poliser via sitt Twitterkonto bidragit till att peka ut en man som alkoholist. Inte med uppsåt, utan av oaktsamhet. Insikten var att när seriösa aktörer gör publiceringar som skadar beror det framför allt på okunskap.

Nu blir det äntligen en sådan utbildning, och av responsen att döma verkar det som att det är den första kursen i sitt slag. Workshopen kommer att hållas av Anders Ahlberg, med många års erfarenhet som ansvarig utgivare för olika typer av publikationer. Han har tidigare utbildat dagspressens chefredaktörer i ansvarigt utgivarskap tillsammans med TU:s chefjurist Per Hultengård och håller i en liknande utbildning för Sveriges Tidskrifter medlemmar. Jag kommer också att delta med erfarenheter och spaningar från vår bevakning av dessa frågor.

Workshopen, som vi arrangerar i samarbete med TT Kompetens, hålls första gången den 14 mars. Första tillfället är nästan fullsatt men det blir fler kurstillfällen senare i vår. Workshopen vänder sig i första hand till de som jobbar med kommunikation i myndigheter, organisationer eller företag och svarar på frågor som ”Vem är ansvarig?”, ”Vad är det som skadar” och ”Vad kostar det att skada?”. Mer information finns här. Och om det låter intressant får du gärna höra av dig till oss!