Annons: Fojo

Premiär för Medievärldens nya bevakningstjänst!

Idag skickade vi ut första utgåvan av Analysbrevet Mediepolitik med fördjupning, analys och omvärldsbevakning av mediepolitiken.

Brevet kommer att skickas ut ungefär en gång i månaden, i första hand i samband med mediepolitiska nyhetshändelser.

I den första utgåvan har vi kartlagt alla de mediepolitiska processerna som pågår just nu. Det var länge sedan så många frågor var uppe i luften samtidigt, vilket är den främsta orsaken till att vi startar den här tjänsten. För det innebär både att osäkerheten om vad som kommer att gälla är stor – och att det finns chans att påverka för den som vill vara proaktiv.

Rubrikerna i första brevet:
1. Startanalys: Därför får GP inget presstöd
2. Kartläggning – Mediepolitiken just nu
3. Kartläggning: Är det dags för ”arvssynden” och Lexbase att åka ut?
4. Kartläggning: De 8 miljarderna till SVT, SR och UR
5. Kartläggning: Nytt presstödsystem eller ny dispens
6. Kartläggning: I väntan på klartecken från EU
7. Kartläggning: Nya digitala marknadsföringsformer triggar lagstiftaren
8. Kartläggning: Alkoholreklamen har en ny arena i sociala medier
9. Kartläggning: Trycket ökar för lag mot könsdiskriminerande reklam
10. Kartläggning: Nytt regelverk för dataskydd från EU
11. Kartläggning: Bredbandsutbyggnaden i glesbygd ökar
12. Kartläggning: Kommersiell radio från fler än två företag?
13. Kartläggning: Konsumentverket stryper dialogen om Nix-registret
14. Omvärldsbevakning: Digital moms
15. Omvärldsbevakning: Public service
16. Omvärldsbevakning: Presstöd
17. Omvärldsbevakning: Övrigt

I kommande brev fokuserar vi på en större fråga i taget, som public service eller presstödet, samt kommenterar aktuella nyhetshändelser precis som vi gör i startanalysen till detta brev. Breven avslutas alltid med omvärldsbevakning av de viktigaste händelserna från våra grannländer.

Låter detta som något som kan vara intressant för dig eller någon annan i din organisation? Kontakta oss på mejl eller nummer 070-3733360 för mer info eller anmäl dig här.