Annons: Fojo

Medievärldens sajt – från 100 till 0

Äntligen är Medievärldens nya sajt färdig. Arbetet gick inte så fort som vi hade hoppats – men resultatet blev desto snabbare. Mobilt och blixtsnabbt är ledorden för nya medievarlden.se.

Medievärldens nya sajt skulle lanserats redan i våras, men fastande i Ukraina* och kom inte hem förrän i mitten av sommaren. Den förra sajten byggde vi för sju år sedan, så det har växt en del mossa här och var, och den har varit alldeles för långsam, särskild under stora nyhetshändelser.

Om den nya sajten ska sammanfattas i två ord är det mobil och snabb. Sajten kör redan nu Google AMP och kommer snart att gå ut via Facebooks Instant Articles. Men egentligen behövs det inte, sajten är så snabb i sig. Det har varit huvudfokus när vi (eller rättare sagt webbyrån Kollegorna) byggt den.

Bland de största förändringar kan nämnas:

WordPress istället för Drupal
Vi har bytt teknisk plattform från Drupal till WordPress. När vi satte ramarna för den föregående sajten under hösten 2009 var Drupal det bästa valet. Men för den snabba nyhets- och diskussionssajt vi vill vara idag passar WordPress betydligt bättre.

Responsiv design och förnyad identitet
Ett koncept som inte fanns 2009 men är självklart idag. Sajten fungerar nu fint från minsta smartphone upp till de största skärmarna. Vi har även testat den på en 2,2” TFT-skärm kopplad till en Raspberry Pi och den såg bra ut även där. Identiteten har också fått ett lyft med nya typsnitt och ny färgskala.

Snabbare, stabilare och krypterad
Sajten är cirka 30-40 procent lättare. Dessutom använder vi CloudFlare och deras CDN. Detta innebär att vi kan leverera en snabbare sajt, inte vara lika sårbara för extrema trafiktoppar samt vara bättre skyddade mot angrepp om DDoS-attacker. Vi kör även SSL så all trafik till och från sajten är krypterad – precis som vi redan gör på Medievärlden Premium.

Nya annonsformat
Utöver de traditionella bannerformaten (som vi nu även kan erbjuda med anpassade banners för olika skärmstorlekar) har vi även tagit fram tre olika nativeformat. Dessa innefattar vanliga artiklar, innehåll direkt från annonsör på sajten via RSS samt e-postformulär för att enklare kunna konvertera och samla in leads. Hör av dig så berättar vi mer.

Vi kommer att finjustera och skruva på saker och ting de närmaste dagarna. Hör gärna av er med feedback till redaktion@medievarlden.se.

Och glöm inte att prenumerera på vårt dagliga nyhetsbrev!

* Den gamla sajtens databas skulle migreras av ett företag i Ukraina, det skulle ske inom 18 dagar, men tog närmare 100. Själva migreringen var i alla fall väl utförd.