Annons: Mediedagen 2019

Vem kan granska bilindustrin?

Så här långt har svenska mediers bevakning av utsläppsskandalen i Volkswagen varit usel. Bilindustrins förtjänar en mer oberoende granskning.

”Utsläppsskandalen i Volkswagen kan ha krävt sitt första offer”, så beskrev Dagens Nyheter uppgiften att koncernchefen Martin Winterkorn skulle tvingas lämna koncernen. Utsläppsskandalens offer i mediebevakningen: Volkswagens chefer, Volkswagens anställda, Volkswagens kunder, Volkswagens aktieägare. Här finns bara ett perspektiv, om än fyrdelat.

Jag föreställer mig att utsläppsskandalens första offer antagligen var någon av de tusentals människor som dött i förtid i på grund av utsläppen från dieselbilar i euroepiska storstäder. Och jag saknar några frågor i artiklarna om denna utsläppsskandal som pågått i tio år: Hur påverkas de svenskar som andats in förorenad luft från dessa dieselbilar? Hur har möjligheten att klara miljömålen i svenska städer påverkats? Hur har människors hälsa påverkats? Hur kommer den att påverkas framöver? 

Jag skulle också vilja veta mer om hur Sverige och svenska myndigheter agerar. Vilka böter väntar Volkswagen i Sverige efter fusket? Hur ska testerna förändras för att undvika manipulation i framtiden?

Bilindustrin är smutsig och den smutsen stänker på de europeiska politiker som låtit den göra lite som den vill. Men den stänker också på medierna som inte lyckats bevaka den. Det var först på en annan kontinent som är oberoende av hur det går för europeisk bilindustri som fusket avslöjades. Och det var myndigheterna där och inte medierna som gjorde det.

I bevakning och analyser handlar mycket av kritiken om att Volkswagen inte ger tillräckligt med information. Men nej svenska motorjournalister, problemet är inte att inte Volkswagen inte ger er tillräckligt med information. Problemet är att ni verkar vara helt oförmögna att ta fram information som inte kommer från Volkswagen.

Om näringslivet och politikerna har en gemensam agenda blir det extra viktigt med en tuff, oberoende mediegranskning. Frågan är vem som ska stå för den? Det kanske inte är motorjournalisterna? Går det som upplyst mediekonsument att ta någon på allvar som tagit ”clean diesel” på allvar innan utsläppsskandalen?

Kanske är det en ny slags ”miljökonsumentjournalister” vi behöver. Kanske är de crowdfundade eftersom den här journalistiken kan skrämma viktiga annonsörer men har goda förutsättningar att ta in pengar från engagerade medborgare (Exempelvis drog Fredrik Gerttens film Bikes vs Cars in över 700 000 kronor via Kickstarter)

Det är naturligtvis resurskrävande att göra klimat- och miljögranskningar, men börja med att prata med miljöorganisationer och forskare för att vässa frågorna och få fram uppskattningar av konsekvenser. Och sök sponsorer, som exempelvis Naturskyddsföreningen, som kanske kan bekosta dyra mätningar, eller sponsra en reporter på samma sätt som Telia sponsrar Aftonbladet Silicon Valley-korre.

SvD Näringsliv har utmärkt sig för sina tuffa granskningar av näringslivet, kanske är det dags att granska även bilindustrin utifrån andra premisser än industrins. Mätutrustningen som användes för att avslöja fusket i USA går att hyra. Börja med att placera en på den sponsrade Volvo Carolina Neurath kör omkring i. Fortsätt med några andra bilmärken. Se vart ni landar.

Men jag kanske har missat ett antal sådana oberoende inslag i mediebevakningen, motbevisa mig gärna!