Annons: PP Pension

Facebook stärker sitt grepp i Sverige – kan utmana Google

Facebook används nu av 70 procent av de svenska internetanvändarna. Och bland de unga användarna ökar Facebookägda Instagram kraftigt

Internetstiftelsen i Sverige har släppt ett utdrag om sociala medier ur rapporten ”Svenskarna och internet 2015”. Den visar att andelen som använt Facebook ”någon gång” ökat från 68 till 70 procent, och att 50 procent nu använder Facebook dagligen. 

Ökningen beror, enligt rapporten, på en tillväxt bland de äldre användarna, medan de unga användarna (12–15) år föredar bildbaserade nätverk som Instagram, Snapchat och Kik.

Sannolikt behåller de flesta unga Facebook även när de blir mindre aktiva, vilket gör att siffror över frekvent användning blir mer intressanta, och i denna rapport redovisas både användning ”någon gång” och ”dagligen”.

Jämför man dessa för den yngsta åldersgruppen (12–15 år) ser man att skillnaden för just Facebook är stor: 78 procent har använt Facebook någon gång, medan endast 42 procent gör det dagligen. Ännu större är den för Twitter, medan den är betydligt mindre för de bildbaserade Instagram, Snapchat och Kik. Här handlar kampen inte så mycket om att få användarna att registrera sig som att få dem att fortsätta använda tjänsten.

Och det är då det blir tydligt hur rätt Facebooks köp av Instagram var. I exakt den grupp där Facebook är som svagast har Instagram den starkaste positionen. Instagram toppar både vad gäller användning någon gång och dagligen och är särskilt starkt i gruppen unga kvinnor, där Facebook är allra svagast. Rapporten konstaterar att ”Det är fler kvinnor än män som använder Instagram i alla åldersgrupper. De flitigaste Instagramanvändarna är de yngre tonårstjejerna, 12-15 år, där 83 procent använder Instagram dagligen”. 

Användningen av Instagram har ökat rejält i alla åldersgrupper, totalt från 28 procent 2014 till 40 procent i år. Dagligen används Instagram av 23 procent av internetanvändarna.

Detta är siffror över den svenska användningen, men mönstret ser likadant ut även på andra marknader: Med Instagram är Facebook det dominerande sociala mediet i alla åldersgrupper*. 

I rapporten ”Den nya annonsmarknaden 2” uppskattades Facebooks annonsintäkter i Sverige till 0,5 – 1,5 miljarder och Googles till drygt 3 miljarder kronor förra året (Aftonbladets digitala annonsintäkter var drygt en halv miljard)**.

Men Facebook har ökar kraftigt (Globalt har antalet annonsörer på Facebook ökat från 2 till 2,5 miljarder bara det senaste halvåret), inte minst när det gäller mobilt och rörlig bild och Instagram införde så sent som förra veckan annonser på den svenska marknaden.

Så i år lär glappet mellan de båda internetjättarnas annonsintäkter på den svenska marknaden minska. Och Google sitter inte längre ohotat på tronen.

* I den här undersökningen är inte Youtube med, men Facebook + Instagram slår sannolikt Youtube i räckvidd i alla åldersgrupper över 15 år.

** Inget av detta är officiella siffror. När det gäller Aftonbladet var de totala digitala intäkterna 700 miljoner kronor av vilket läsarintäkterna beräknas stå för mindre än 100 miljoner.