Annons: Fojo

SvD:s nya sajt är ren njutning

BLOGG Perfektion är ett ord som väl beskriver Svenska Dagbladets nya sajt.

Det handlar om användarupplevelsen. Allt annat är egentligen detaljer. SvD:s nya sajt är en fröjd att läsa, scrolla och titta på. Allt från toppnyheterna till bildspelet med bostadsannonser i botten är ren njutning för sinnena. Dessutom är den blixtsnabb.

Förstasidan spalt för spalt:

  • Den smala grå vänsterspalten innehåller erbjudanden från SvD, aldrig mer än ett erbjudande per scroll vilket gör att läsaren ser dem fast de är diskreta. Idag finns här puffar för den nya sajten, pdf-tidningen, räntekartan, en föreläsning om bankerna och Ipad mini till SvD:s prenumeranter.
  • Mittspalten har en elegant men ändå pigg typografi, stora bilder och diskreta plattor. Även bannerannonserna är stora, och aldrig fler än en per scroll. (Men ibland kan en sticky-banner i högerspalten synas samtidigt som en banner i mittspalten.) 
  • Högerspalten har klassiska boxar som ”Senaste nytt” ”Mest läst idag”, ”Populärt” samt ”Börskoll” med rubriker och grafik över utvecklingen för index, valutor, råvaror och räntor. Här finns också sticky-annonser (Annonser som ligger kvar i synfältet fast besökaren scrollar)

Det finns på dagens sajt tre annonsplaceringar i fullbredd, en toppbanner och en banner efter cirka tio artiklar. Dessa hänger också kvar ett tag och döljer innehållet i artikelspalten när man scrollar, vilket kan vara lite irriterande. Det tredje formatet är en platta med ett bildspel för bostadsannonser från olika mäklare som finns nästan längst ned på sajten.

Det finns (klockan 14:30) två nativeannonser i mittspalten, en för BMW:s elbilar som kommer som nummer fem i artikellistningen, och en från SEB om bostadsmarknaden längre ned. En nativeannons återfinns även i högerspaltens ”Mest lästa idag” och en i högerspaltens ”Populärt”. Oklart om de ligger där som fast plats, eller på egna meriter? De är i vilket fall tydligt annonsmärkta.

Artikelsidorna har samma pigga elegans. Det är avskalat och vilsamt för ögat. Här används den grå vänsterspalten även för artikelinformation och delningsknappar. Taggarna återfinns däremot i högerspalten i höjd med artikelns slut. Efter avslutad artikel kommer tre puffar från förstasidan, och i vissa fall puffar till relaterade artiklar. Men dessutom visas relaterade artiklar i fullängd ut efter den avslutade artikeln! Detta baseras på artikelns ämne, till exempel ”Krisen i Burundi” eller ”SL-chefens stölddom”. Dessutom visas en navigationsplatta i nederkanten mellan varje artikel i ett ämne som berättar vilken artikel i ordningen inom ett visst ämne det handlar om. Den är dock för skrymmande på mobilsajten vilket stör användarupplevelsen där.

Sajten har också en del nya funktioner för prenumeranter: Att kunna spara artiklar och att kunna följa ämnen och skribenter.

Det som nya SvD:se lyckats med är något som ser så enkelt och självklart ut, men i själva verket är svårt både att åstadkomma och att sätta fingret på vad det beror på: En avskalad och stilren men ändå fullödig användarupplevelse. 

Läs även: Medievärlden Premium har tidigare intervjuat Svenska Dagbladets chefredaktör Fredric Karén om tankarna bakom den nya sajten, och att förstasidan som styrs av algoritmer.

Läs mer om Schibsted Media Platform, som utvecklats av Schibstedsajten Omni,  på SvD:s utvecklingsblogg, och i Omnis blogg här.

De som byggt sajten är:

  • Projektledare: Ola Henriksson
  • CTO: Johan Möller
  • Tech lead: Johan Silfversten, Calle Österlind (slutat)
  • Dev team: Daniel Halldin, Simon Larsson, Olle Morén, Olle Svensson, Erik Skogby, Frej Naimi-Akbar, Patric Ögren, Petter Djupfeldt, Joel Junström.
  • Design och frontend:
  • AD: Lars Wästfelt, Linda Häggström
  • UX, design och informationsarkitektur: Lars Wästfelt och Alexis Fellenius
  • Dev: Johan Sahlén, Fred Bergman
  • Plus: Piotr Kedra, Wiktor Maj, Kamil Wojchiek och Joanna Michalek.