Annons: Mediedagen 2019

Lovande start för Mittmedias nya sajtupplevelse

I tisdags var det premiär för nya allehanda.se som är först ut av Mittmedias nya sajter.

Sajten har ett luftigt och lätttillgängligt upplägg, som påminner om Sydsvenskan (Som jag recenserade här). Precis som där är annonserna färre och större och finns inom de områden på sajten där läsaren är aktiv.

Förstasidan toppas med en toppbild i fullbredd och de upplyfta nyhetspuffarna. Sektionerna som sedan följer är Modo – Opinion – Motor – Nyheter – Modonostalgi – Kultur & Nöje. Sektionen ”Motor” består enbart av kommersiellt innehåll (bilannonser).

Sidan har en del intressanta funktioner, högst upp rullar ”10 heta”, med vad som får förmodas vara redaktörsvalt innehåll. (UPPDATERAD: Så här väljs 10 heta) Senaste nytt har kompletterats med listan ”Bubblare” som är artiklar som redaktionen anser har potentialen att bli mest lästa. Den är dock bara tillgänglig för inloggade användare (betalande kunder).

Den inloggade användaren kan även lägga in artiklar i sin egen läslista för att läsa dem senare. En annan sak som kräver inloggning är att kommentera artiklar, vilket kommer att minimera möjligheten för nätkrigare i andra delar av Sverige att ta över och förstöra diskussionerna.

Allehanda kommer successivt att lägga upp Premiummaterial som bara den inloggade kan ta del av. Det materialet finns med i det vanliga flödet men är tydligt Premiummärkt. Några exempel: två artiklar på temat ”Modonostalgi” artikeln ”Nyheterna i årets deklaration” och reportaget ”Härnösands filmstudio fyller 60 år”.

Allehanda.se ser alltså både ut att vara väl rustad för framtidens annonsaffär (som vi skrivit mer om i artiklar om Bonnier Tidskrifters modell) och för att kunna ta betalt för innehållet. Istället för att ge besökaren en känsla av att vara utestängd från något lockar sajten med spännande funktioner och unikt innehåll som väcker intresse och kan skapa betalvilja. En väldigt lovande start!