Annons: Mediedagen 2019

Lexbase visar betydelsen av ansvariga utgivare

Lexbase har på en vecka lyckats ställa till mer skada för vanliga privatpersoner än landets samlade publicister sannolikt gör under en livstid.

Lexbase hann röra om ordentligt i den svenska offentligheten innan Bahnhof skruvade ur hårddisken och återlämnade den till företagets vd.

Sajten har varit historisk på så sätt att det antagligen aldrig tidigare i Sverige pågått så många förtal samtidigt som när de läckta domarna spreds över internet.

Martin Brinnen på Datainspektionen säger till Medievärlden att de under veckan blivit nedringda av oroliga och upprivna privatpersoner, människor som gråtit och sagt att deras liv inte längre är värda att leva.

Av detta kommer det att dras många slutsatser, en del kommer att vilja ändra lagstiftningen för att det som hänt inte ska kunna upprepas.

Vad Lexbase verkligen lyckats visa är hur bra de svenska utgivarna faktiskt sköter sig. (Med några få undantag i periferin som Se & Hör). De är inte felfria, men ett så totalt haveri som Lexbase visar hur det hade kunnat se ut.

Det visar också att det är inställningen, viljan att ta ansvar, som spelar störst roll.  Den manifesterar sig i förmågan att bygga säkra sajter, att tänka sig in i konsekvenserna av publiceringarna för de som eventuellt kan drabbas, och att samlas i ett gemensamt pressetiskt system.

Dessa saker handlar inte om lagstiftning i första hand, utan om en vilja att vårda varumärket och de publicistiska traditionerna. Och empati om man så vill.

Det finns inga enkla lösningar på Lexbaseproblematiken. Men om de som klarar av att vara ansvariga utgivare ska drabbas av ny lagstiftning på grund av haverister som vill tjäna snabba pengar så kommer hela samhället att förlora på det.