Annons: Mediedagen 2019

Därför är Omni en spännande start

Schibsteds Huffington Post-projekt mynnade ut i en nyhetsapp. Vad har den för potential som nyhetstjänst och affär?

Den som väntar sig något som liknar Huffington Post, med mycket opinionsmaterial och läsarmedverkan lär bli besviken på det som kallats ”Aftonbladets Huffington Post” i förhandssnacket (Då ska man nog hellre snegla på Aftonbladet Opinions hemliga projekt med Eric Rosén och Margret Atladottir som ska presenteras i Almedalen)

Grundarna Ian Vännman och Markus Gustafsson vill inte kalla Omni en nyhetsapp, men de kallar målgruppen för nyhetsälskare och startsidan för ”Toppnyheter” så det känns inte helt befängt att använda den benämningen.

Den som hade väntat sig något spektakulärt lär också bli besviken. Tanken att bygga en aggregeringstjänst som leder användarna till det bästa källmaterialet har både tänkts och testats förut. Det som är nytt är att det görs av en riktigt kompetent och resursstark organisation som gjort ett gediget och strukturerar förarbete och utformat tjänsten efter vad användarna faktiskt efterfrågar. Det är också det som gör projektet spännande.

Två frågor:

1. Kommer det att bli en bra nyhetstjänst?

Mycket talar för det:

  • Personerna bakom: Ian Wännman och Markus Gustafsson har lång erfarenhet och stort kunnande när det gäller att utveckla digitala nyhetstjänster.
  • Resurserna: Utöver dem jobbar 20 nyligen rekryterade personer med projektet. Hälften reportrar, hälften utvecklare. Samtliga med spetskompetens.
  • Uthålligheten: Schibsted har muskler att klara en tid utan vinster om konceptet fungerar.
  • Öppenheten: Användarnas behov och upplevelse ska styra och om de efterfrågar något annat kommer tjänsten att utvecklas åt det hållet

2. Kommer det att bli en bra affär?

Omöjligt att svara på:

Det enda grundarna vill säga är att de ska testa nya vägar med annonserna, och att annonserna på sikt ska vara personliga. I ett första steg betyder det att en annonsör kan köpa ett ämne. I ett senare steg skulle det kunna betyda att man får annonser efter sina personliga val. I och med att användarna loggar in via Facebook får Omni en del data om dem. En inte alltför vild gissning är att de kommer att jobba med några få och stora samarbetspartners snarare än att sälja annonser på volym.

Enligt Ian Vännman och Markus Gustafsson finns inga kvantitativa mål. Målen är kvalitativa och går ut på att användarna ska gilla tjänsten. Men att den ska nå break-even inom rimlig tid råder det ingen tvekan om.

Omni har absolut potentialen att bli den främsta nyhetsappen för mobilen men känns mer som en spännande resa än ett färdigt svar.

Uppdaterad: Mikael Zackrisson har fått betatesta Omni och skriver om tjänsten här.