Annons: Mediedagen 2019

När får Twitter en svensk nyhetschef?

Twitter söker en ”head of news and journalism” som ska utveckla Twitter som plattform för nyheter.

Twitter annonserar nu efter en person som ska leda organisationens nyhetsarbete. ”Twitter har redan förändrat nyhetsagendan och gett journalister nya sätt att få kontakt med sina läsare. Nu letar vi efter en erfaren ledare som ska driva nästa fas i Twitters partnerskap med nyhetsindustrin”. Det väcker flera frågor:

Vad innebär jobbet?

Twitter skriver att det innebär att ta fram ”strategierna som gör Twitter oumbärligt för redaktioner och journalister”. Det handlar också om att få medieföretagen att inlemma Twitter i sina egna strategier. Twitter söker en person som både leder nyhetsteamets dagliga arbete och ”har en stark vision för den bredare potentialen för Twitter och nyheter”. 

Alltså ett jobb med olika dimensioner: utveckla partnerskap, hjälpa medieföretag att utvecklas och utveckla det egna nyhetsteamets verksamhet. (I platsannonsen specificeras uppdraget i punktform). Men framför allt handlar det om att vara en spindel i nätet för hela nyhetsindustrin. (I alla fall i USA).

Vem är rätt person för ett sådant jobb?

Bland annat krävs det, enligt Twitter, både djup erfarenhet av att leda redaktörer och journalister och av att genomdriva strategiska partnerskap.

Men precis som Twitter som, i den här kontexten, började som ett oskrivet blad, är det inte säkert att det blir en person med en tung position i medieindustrin eller techindustrin. Det mest logiska vore kanske en person från ett företag som i skärningspunkten mellan de båda. Å andra sidan verkar det viktigaste uppdraget vara att bygga relationer med mediebranschen, och då skadar det inte med en person som redan har det.

Vart är Twitter på väg? 

Michael Wolff på Guardian skriver att Twitter verkar sikta på att bli en digital kombination av en global nyhetsbyrå och tryckpressjätte. En aktör som både skapar och distribuerar innehållet, och som alla andra delar av nyhetsindustrin är beroende av: 

”Det här är första gången ett teknologiföretag har bestämt sig för  att en av dess primära funktioner är nyheter. Google, Yahoo och Microsoft har alla, i varierande utsträckning, lagt resurser på nyheter och sett möjligheter i dem, men bara som en informationsvara, och sett sig själva som distributörer och inte skapare. De ansåg sig aldrig ha något annat än en nyhetssamlande och filtrerande funktion”.

Han skriver att även om Twitter kanske inte ville dit från början har företaget nu hamnat i nyhetsindustrin: ”Vare sig de planerade det eller inte, är det nyhetsindustrin de stör och förändrar. Som tv tidigare, har de fått en historisk möjlighet. Jag läser det som en klagande annons: snälla hjälp oss att inte sabba det.”

När får Twitter en nyhetsorganisation i Sverige?

Den tjänst som nu annonseras efter gäller bara partnerskap med medieindustrin i USA. Frågan är när Twitter anställer en  ”head of news and journalism” för Europa, och om det på sikt kommer att finnas en i varje land, även i Sverige? Eller om det kommer att finnas en mer operativt inriktad nyhetschef på landsnivå.