Annons: Mediedagen 2019

Så har mobil läsning förändrat mediedygnet

Läsningen av Guardian visar att det krävs olika strategier för olika enheter – och för olika delar av samma mobila enhet. UPPDATERAD

Financial Times har tagit fram en graf som visar hur användarna läser på datorer och mobila enheter över dygnet.

Eftersom Financial Times är en affärstidning är det kanske inte så konstigt att läsningen på nätet och i mobilen är störst på förmiddagen, avtar något under arbetsdagen och är lägre på kvällen.

Det mest spännande är helgerna, där mobilt har blivit den viktigaste plattformen. Högst är läsningen lördag morgon, följt av söndag kväll och söndag morgon.

Jasper Jackson på The Media Briefing konstaterar att Financial Times nu har hög läsning på digitala plattformar under tider där det förut varit låg läsning, helt enkelt eftersom folk nu kommer åt innehållet även under dessa tider. 

”Vi ser ingen substituteffekt. Folk som läser på många plattformar ökar sin konsumtion, de läser mer och längre”, säger Tom Betts på Financial Times till The Media Briefing.

Ännu mer spännande är graferna från Guardian som är uppdelade på olika mobila enheter. Den första visar ungefär samma som FT:s graf. Att den mobila läsningen toppar på helgerna:

Denna graf visar läsningen över dygnet uppdelat på olika digitala plattformar: 

  • Den vanliga sajten peakar vid lunchtid och sedan minskar läsningen resten av dagen. 
  • Apparna för Iphone och Ipad peakar vid åtta på morgonen när folk är på väg till jobbet, men får en ny, lägre, topp på kvällen. 
  • Facebookappen ökar successivt under dagen för att få en rejäl topp under sen eftermiddag. (Vilket antagligen förklaras av förströelsesurfning på jobbet)
  • Men kanske mest intressant är mobilsajtens kurva som ökar under hela kvällen och är den dominerande digitala plattformen under sen kväll. 

Samma mönster visar denna kurva, också från Guardian, där det vita strecket visar läsningen av sajten, via webbläsaren i Ipad:

En förklaring till detta, enligt Jasper Jackson på The Media Briefing är att läsarna på kvällarna i högre utsträckning följer länkar till innehåll.

Enligt Anthony Sullivan, produktchef på Guardian, handlar det om läsning via surfplatta i hemmet (uppkopplingen sker via Wifi) och antagligen i kombination med andra enheter, som tv. Utmaningen är, enligt honom, att fundera ut vad det innebär för innehållet. ”Vad är vårt innehållsförslag för surfplattor?” 

Den som tror att det räcker att ha en strategi för print och en för digitalt bör studera de här kurvorna extra noga. Varje digital plattform har sitt eget konsumtionsmönster och innehållet måste anpassas efter det, och det kan vara skillnad även mellan olika plattfromar på samma enhet.

”På mobila enheter är helgmaterial, och livsstils- och konstbevakning extremt populärt. När det gäller desktop är mycket fokuserat på arbetsmönster och hur läsarna jobbar”, säger Tom Betts till The Media Briefing.

Jasper Jackson skriver att det här också kommer att påverka hur redaktionerna jobbar med sina publiceringar: ”Uppenbarligen kommer det inte att fungera att ha någon som jobbar 9 till 5 med mobil publicering.”