Annons: Mediedagen 2019

Snart står Medievärlden på egna ben!

Ett historiskt beslut av TU:s styrelse innebär att Medievärlden nu kan bilda ett självständigt bolag.

TU:s styrelse beslutade i tisdags att Medievärldens anställda får bilda ett eget bolag och flytta över verksamheten till det. Det innebär helt nya möjligheter att utveckla verksamheten, mer om det sedan, men först lite bakgrund:

Medievärlden har, precis som föregångaren Pressens Tidning, haft två oförenliga mål: Att göra en branschtidning enligt TU:s uppdrag och att göra en tidning som kan bära sina egna kostnader. Efter att Medievärlden 2003 upphörde att totaldistribueras till TU:s medlemmar minskade antalet prenumeranter från 17 000 till 7000 på sex år och papperstidningen lades ner 2009. Som Bo Hedin konstaterade i sin utredning ”Pressens Tidning – en lönsam tidning?” från 2005: ”Den bistra sanningen är att enda sättet att inte säkert ha några kostnader för den här typen av publicistisk verksamhet är att lägga ner den helt”. Han skriver också: ”Tidningen finns i grunden för att vara nyttig för ägaren, medlemsföretagen och deras anställda. Den finns inte där för att vara en god eller ens halvdålig affär. .. följdfrågan är om det ens är möjligt att kombinera kravet på lönsamhet (läs: nollresultat) med det grundläggande uppdraget. Om lönsamhet är så viktigt kanske tidningens koncept och inriktning måste förändras..”.  TU:s beslut innebär att Medievärlden nu fått chansen att utforma ett nytt, lönsamt koncept.

Nu är vi i full gång med att utveckla nya affärsmodeller. Vi står inför samma utmaningar som den bransch vi bevakar: Hur ska vi kunna utveckla tjänster som användarna är beredda att betala för digitalt? 

Det handlar om att bygga tekniska lösningar som underlättar och stöttar affärsmodellerna. Det handlar om att förpacka materialet på ett sätt som gör det attraktivt. Men framför allt handlar det om att ta reda på vilket innehåll och vilka tjänster som faktiskt är värda att betala för.

Vi jobbar både med enkätundersökningar och med att träffa och lyssna på folk som har kloka synpunkter. Vår ambition är att vara så öppna som möjligt i den processen, och vi vill gärna ha dina synpunkter på vad vi ska göra!

Ring, mejla, twittra eller kom och prata med oss. På Meg och Gräv i Göteborg kommer vi att finnas i en monter för att diskutera framtidens Medievärlden.

Vi syns där!