Annons: Mediedagen 2019

Borde mediepolitikens ramar brytas?

Borde uppdelningen mellan public service och dagstidningar upphöra?

Frågan kom upp under en paneldiskussion om presspolitiken i riksdagen idag.

Bennie Ohlsson, tidigare koncernchef Gota Media, påpekade att dagstidningar också är public service, och borde betraktas som det i framtida diskussioner och utredningar. 

Åke Wredén i presstödsnämnden var inne på samma linje. Han påpekade att mediepolitiken omsätter cirka 10 miljarder kronor per år. Av dessa går 7 miljarder till public service och TV4 får dessutom privilegier som motsvarar miljardbelopp. Pressens enda betydande subventionsform är den 6-procentiga momsen. Presstödet ligger nu under 400 miljoner kronor, och av dessa pengar går några procent till en mängd små och nischade tidningar som står för en ganska stor del av mångfalden. 

”Vill man göra något politiskt räcker det inte att hålla sig inom ramarna för dagens presspolitik. Det behövs en avvägning mellan de många miljarder som går till SVT och TV4 och nya åtgärder för att öka läsningen av kvalificerad journalistik.”

Några tänkbara åtgärder som diskuterats är att subventionera prenumerationer till unga, att införa ett nytt presstöd som liknar det nya danska systemet och att göra prenumerationer avdragsgilla.

Skånskans nya chefredaktör Lars J Eriksson berättade att han som chefredaktör för förstatidningen Södermanlands Nyheter sov gott varje natt under 17 år, medan han nu, som chefredaktör för andratidningen Skånska Dagbladet, kan vakna på natten och oroa sig för tidningens framtid.

”Måla inte upp en bild av en bransch i kris. Förstatidningarna kommer att klara sig bra om de bara lyckas förändra sig. Men för andratidningarna ser läget helt annorlunda ut”

Pär Fagerström i presstödkommittén sade att presspolitiken ska vara konserverande, inte av strukturerna, men när det gäller tillgången till kvalificerad journalistik

TU:s vd Per Hultengård radade upp konkreta hinder för tidningarnas digitala omställning som politikerna skulle kunna undanröja:

  • Avskaffa reklamskatten
  • Reducera momsen för digitala medier
  • Avskaffa spelmonopolet
  • Våga prata om public service och risken för, för stor dominans