Annons: PP Pension

Det är skillnad på länkar och aggregering

Förra veckan avslutades med en olycklig sammanblandning av olika slags länkar.

Nyheten om de irländska tidningarna som tar betalt för vanliga inlänkar kopplades snabbt ihop med både länkar i Google News och ett svenskt fall där en person dömts för att ha länkat till skyddade livesändningar. Det rör sig dock om tre väsenskilda företeelser:

  1. En helt vanlig länk, som den här, förekommer överallt på nätet. Att ta betalt för en sådan innebär normalt att ta betalt av den man länkar till. Men i det aktuella fallet med de irländska tidningarna vill de ha betalt för att bli länkade till. Vilket onekligen verkar lite förryckt.
  2. Länkar till skyddat material kan innebära upphovsrättsbrott. En person dömdes till 7 500 kronor i böter för att ha länkat till livesända ishockeymatcher som sändes på betalsajten C More Entertainment. Här handlar det om länkar som tillgängliggör material som den som lagt ut inte vill ska vara tillgängligt. Att länka till skyddat material så att länken landar i en inloggningssida är något helt annat.
  3. Aggregering av material från den länkade sidan som visas upp i anslutning till länken kan vara upphovsrättsligt tveksamt, beroende på hur mycket material som visas och i vilken omfattning det görs. Google visar exempelvis upp en rubrik och två rader text vid länken. Google News visar dessutom upp en miniatyrbild. Det är om detta ett aktuellt tyskt lagförslag (liksom tidigare fall i Belgien) handlar. 

I fall 3 handlar det alltså inte bara om att länka TILL en annan sida utan också om att länka IN material från andra sajter som visas på den egna sajten. 

Fredrik Strömberg, creative director på Bonnier Tidskrifter Digitala Medier, skriver på sin blogg att det kan vara relevant att fortsätta diskutera ersättning från Google för aggregerat material. ”För till skillnad från länkningen och sökresultaten så är det fullt möjligt att aggregeringen inte driver affär utan hindrar affär – genom att läsaren inte går vidare utan nöjer sig med att läsa vad som finns utdraget hos Google News och aldrig finner behovet att gå till en nyhetssajt.”

Även sökoptimeringsexperten, Nikke Lindqvist har bloggar, om länkarnas värde för internet.