Annons: PP Pension

Medievärlden i ny skepnad

Att lämna TU kan bli ett lyft för Medievärlden. Vi står nu inför ett halvår när allt ställs på sin spets.

Först, tack! Tack till alla er som uttryckt ert stöd och berättat vilken roll vi spelar för er, i samtal, meddelanden, lyckönskningar via Twitter och kommentarer på Facebook. Era ord betyder mycket för oss!

Att TU måste spara är inte konstigt, många av medlemsföretagen har skurit ner väldigt hårt det senaste året. På Medievärlden har vi aldrig tagit något för givet, en tidning som går med förlust är alltid nedläggningshotad. När vi blev en digital publikation och minskade till 2,5 tjänster för tre år sedan gick vi så långt det är möjligt på kostnadssidan – om tidningen ska ha en självständig redaktion.

Medievärlden på digitala plattformar har fått en central roll i mediebevakningen och mediedebatten. Framför allt inom två huvudområden:

  • Omvärldsbevakning för dagspressen – Vi bevakar det som händer i Sverige och grannländerna som påverkar tidningarna. Inte minst handlar det om ”best practice”, att rapportera om lokala initiativ som kan inspirera andra.
  • Publicistik och etik – Det självsanerande systemet fångar bara upp etiska övertramp mot individer. Därför behövs en aktiv etisk granskning och diskussion som ett komplement till Pressens Opinionsnämnd. Jag utvecklar dessa tankar i kapitlet ”Alla tjänar på den etiska mediegranskningen” i boken ”Vem granskar granskarna?

Vi har på tre år fyrdubblat trafiken från i snitt 4 000 unika besökare till i snitt 16 000 unika besökare per vecka. Det dagliga nyhetsbrevet har över 5 000 prenumeranter och vi har snart 10 000 följare på Twitter. Dessutom har vi med platsannonssajten Mediejobb blivit förstavalet för journalistjobb på nätet. Men framför allt har vi en redaktion och frilansande medarbetare med de kunskaper och erfarenheter som krävs för att bedriva en systematisk mediegranskning.

Det finns med andra ord en stark grund att bygga på för de aktörer som vill bygga upp något nytt inom mediebevakningen. Medievärlden och TU för redan diskussioner med olika intressenter och de samtalen intensifieras nu. Jag kommer att släppa mycket av nyhetsarbetet för att aktivt arbeta för att Medievärlden ska få nya långsiktiga ägare.

Att göra Medievärlden till ett eget bolag var ett övergripande mål redan innan jag tillträdde och nu har vi fått klartecken till detta. Det bygger på att vi kan hitta starka ägare som tror på vår verksamhet och våra framtidsplaner. Företag, organisationer och stiftelser som tycker att mediegranskningen och medieetiken är viktig och som ser potentialen i det vi gör.

Vi ger oss ut på obruten mark nu, men vi gör det med målet att bygga något ännu bättre och starkare för våra läsare, och vi hoppas på ditt fortsatta stöd på vår resa! Har du idéer eller tankar kring Medievärldens framtid får du gärna kommentera eller höra av dig till oss!