Annons: Mediedagen 2019

Glimtar av framtidens journalistik

Skällande hundar eller planerade nyheter? Innehåll eller upplevelser? Hur ska dagstidningarnas journalistik utvecklas för att möta en rörlig digital publik?

”Nyhetsjournalister är som hundar bakom ett stängsel som börjar skälla varje gång något passerar”.
Orden kommer från Jacek Utko, från Bonnier Business Pressi Polen, som pratade på World Editors Forum i Kiev på tisdagen.

Det är givetvis överdrivet, orättvist och generaliserande. Men det ger en bra bild av vad nyhetsredaktionerna måste undvika när de blir mer slimmade.

Att sätta sin egen nyhetsagenda är avgörande för att lyckas i ett medielandskap där de allmänna nyheterna finns i luften. Det återkommer bland många av de redaktörer som pratar på World Newspaper Congress och World Editors Forum.

Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Jönsson formulerade det som att skillnaden mellan egna nyheter och generella nyheter är större än skillnaden mellan online och print.

Och Svenska Dagbladet ligger långt fram med sin planerade nyhetsproduktion. Tidningen planerar stora nyhetsjobb 1-3 veckor i förväg och har workshops för planering av långsiktiga jobb 3-6 månader i förväg. Förstasidorna planeras 7-10 dagar i förväg, och får rivas ungefär var tredje dag för att en aktuell nyhetshändelse slår ut den planerade.

Tidningen jobbar i två tempon, varje desk har en snabb och en långsiktig nyhetschef, och även reportrarna delas in i dessa grupper. På kvällarna har tidningen en minimal desk, den har minskat med 75 procent sedan det nya arbetssättet infördes. Målet är att undvika de irrelevanta nyheterna och istället bli agendasättande med egna nyheter, samt att minska stressen, misstagen och kostnaderna.

Den tidning som börjar varje dag med tomma sidor kommer att ägna sig mer åt allmänna nyheter än åt egna nyheter, enligt Martin Jönsson. Planerad produktion för att undvika scenariot med de skällande hundarna, alltså. Och kanske hjälper det också för att undvika att bli för pr-styrd. Mycket av det som passerar utanför det där stängslet är planterat av pr-byråer, företag och lobbyister. Den planerade produktionen kan leda till att redaktionen tar tillbaka mer av kontrollen över nyhetsagendan.

Raju Narisetti från Wall Street Journal pratade om att journalistiken måste gå från att bara skapa bra innehåll till att skapa bra upplevelser (digitalt). ”Vi behärskar det redan, men bara vid stora nyhetshändelser, som OS. Vi måste börja göra det på en daglig basis”, sade han. För att lyckas med det är det extremt viktigt att få utvecklare och journalister att jobba bättre tillsammans. ”Om ni tyckte att integrationen mellan print och online var svår, testa att integrera innehåll och kod.” Kodarna ser innehållet som ”stuff” och koden som konst, journalisterna ser innehållet som konst och koden som ”stuff”.

För att få dem att närma sig varandra måste man utgå från användarupplevelsen, som båda grupperna förstår. Narisetti föreslår också att kodarna ska sitta med nyhetsredaktionen och creddas med byline för att känna sig mer involverade.

Raju Narisetti ser det som avgörande att öka sin publik, en publik som blir allt mer ”promiskuös” och för att lyckas med det måste journalistrollen definieras om. Enligt Raju Narisetti måste journalister i framtiden jobba aktivt med att få folk att ta del av deras journalistik. 

Självklart handlar det mycket om att vara aktiv i sociala medier. Storyfuls vd Mark Little sade att varje nyhetshändelse nu skapar en egen community. Det ligger mycket i det och följdfrågan till nyhetsredaktionerna blir då: Vad är vår roll i dessa communities?