Annons: Fojo

Nu kommersialiseras kommentarerna

Läsarkommentarerna har tidigare inte haft någon direkt kommersiell potential. Nu kan det bli ändring på det.

Kommentarstjänsten Disqus används av många svenska publikationer, bland annat Medievärlden. Nu ska publicister för första gången kunna tjäna pengar på Disqus.

I den senaste uppdateringen införde Disqus ”discovery box”, en ruta för att visa annat inressant innehåll på sajten. Så här ser den ut för oss:

Idag meddelade Disqus att det ska gå att ha ”promoted discovery” i denna ruta. Innehållet i rutan kommer från Disqus annonsörer, och den som har sajten får betalt per klick. Det ska gå att svartlista olika typer av innehåll och det ska gå att stänga av tjänsten när som helst. Läs mer på journalism.co.uk.

Disqus är inte de enda som ser en kommersiell potential i annonserna.

På Aftonbladets nya sajt, kommer ett nytt annonsformat att lägga sig över kommentarerna. ”Vi vet att kommentarerna är väldigt lästa, så det är ett premiumläge”, sade sajtchefen Andreas Aspegren till Medievärlden när sajten presenterades.

De här försöken är intressanta, eftersom kommentarerna tidigare varit ett slags sorgebarn på sajterna som ingen brytt sig om att utveckla, varken redaktionellt eller kommersiellt. 

Om de nu börjar dra in pengar kanske det blir lättare att motivera ett mer aktivt redaktörskap för att höja kvaliteten. Annonsörerna kommer antagligen att föredra en miljö med kvalificerade kommentarer.

Finns det fler exempel på detta? Jag tar gärna emot tips!