Annons: Fojo

Så undviker du snedsteg på Twitter

På senare tid har flera personer farit illa av drev på Twitter. Några tips för att inte gå bort sig i onödan:

Kjell Häglund skriver i Journalisten om ett fall där en tonåring blivit utpekad som rasist på Twitter. Ronnie Sandahl berättar om en liknande historia i gårdagens Aftonbladet.  

Kjell Häglund avslutar sin text med en vädjan: ”Det enda jag kan göra är att väjda till åtminstone alla på sociala medier med en inre journalist inom sig: Vi kanske inte alltid är i tjänst, men vi kan aldrig klä av oss vårt kall. Innerst inne lever vi på nyfikenhet och inte på narcissism. Och vi lever högt på att ha direkt kontroll över trovärdigheten i, och källan till, vad vi skriver och sprider.”

Ett budskap för alla twittrare att skriva ut och klistra upp på skärmen. Jag har själv gått bort mig flera gånger sedan jag började twittra 2008. Här är några tips för att undvika felsteg som baseras på egna tillkortakommanden:

  • Bedöm avsändaren – Ett vanligt misstag är att lita för mycket på den som retweetar (återpostar) och därför inte själv bedöma ursprungskällan. Du kan också fråga den som retweetat om dennes relation till källan. Hans G Andersson har listat några punkter för källkritisk bedömning på Twitter
  • Fråga först – Min erfarenhet är att de flesta snedsteg på Twitter hade kunnat undvikas med en inledande fråga. ”Har du sagt att..?”, ”Stämmer det verkligen att..?”, ”Är det du som twittrar?”. Precis som jag skulle gjort som journalist i andra situationer. Jag har flera gånger hört saker av källor jag litar på, men som missförstått något, och gått ut för hårt på Twitter.
  • Formulera öppna anklagelser – Ungefär samma som föregående punkt, men för den som inte anser sig ha tid att invänta ett svar. Twittra med en brasklapp, som ”Om det är så att .. tycker jag att ..”. Problemet med brasklappar är förstås att det blir väldigt trångt på 140 tecken.
  • Twittra inte stressad – Ett annat tips är att undvika att ge sig in i diskussioner när du egentligen inte har tid. Det blir mycket lättare fel då. 
  • Skämt är svårt – Humor balanserar ofta på gränsen, och är så beroende av erfarenheter, referenser och sinnesstämning att det mycket lätt blir mycket fel. 
  • Rätta och be om ursäkt – Jag brukar ta bort felaktiga tweets för att undvika vidare spridning, men i så fall skriva en rättelse. (För att ta bort en tweet loggar du in på twitter.com, håller muspekaren över tweeten och trycker på soptunnan.) Den som blivit felaktigt anklagad ska självklart få en ursäkt, jag har vid två tillfällen också ringt upp för att förklara mig ordentligt.