Annons: Mediedagen 2019

Vilka artiklar får spridning i sociala medier?

Forskare på HP Labs har undersökt vad som avgör om en artikel får stor spridning i sociala medier. (Uppdaterad)

Forskarna på HP Labs har tittat på fyra faktorer: 

  • Källa
  • Kategori
  • Språk (subjektivt/objektivt)
  • Namn (personer, företag, platser)

Det visade sig att subjektivt skrivna artiklar inte fick större spridning än artiklar med en objektiv ton. Kategorin spelade däremot roll, liksom vilka namn som nämndes. Allra viktigast för spridningen i sociala medier var artikelns källa.  

Sedan lyckades forskargruppen bygga en algoritm som med 84 procents säkerhet kan förutspå en artikels spridning i sociala medier.

Teamet föreslår forskning på fler faktorer, men konstaterar att det redan av detta resultat går att se att artikelns innehåll har stor betydelse för den eventuella spridningen i sociala medier.

Bernardo Huberman, en av forskarna som gjort undersökningen, säger till The Atlantic: ”Du skulle kunna skriva en artikel och applicera den här formeln på den, och den talar om för dig hur artikeln ska justeras för att få stor spridning”.

Vad som kan skönjas här är en ny slags optimering av digitalt journalistiskt material, utöver sökmotoroptimering. (Även om få journalister medvetet skriver sökmotoroptimerade artiklar är det något som många webbredaktörer tänker på eftersom det påverkar nyhetssajtens trafik.) Optimering för sociala medier skulle rentav kunna få en större spridning bland journalister eftersom engagemanget för sociala medier rimligen är högre än engagemanget för sökmotorer. 

Strategier för sociala medier har hittills handlat mest om hur uppdateringar ska formuleras, när de ska skickas, och hur olika konton på redaktionen ska förhålla sig till varandra. Nästa steg, att även tänka sociala medier när artikeln görs ut, kanske inte är så långt borta. Först krävs det så klart mer  handfasta riktlinjer för vad som fungerar och inte. Men det skulle inte förvåna mig om sådant redan börjat växa fram på redaktionerna?

Läs hela rapporten på Slideshare