Annons: Mediedagen 2019

Därför ökar förtroendet för traditionella medier

PR-byrån Edelmans Trust-undersökning visar att förtroendet för mediebranschen ökade förra året. Några tänkbara förklaringar:

Jag satt med i panelen när Edelman presenterade undersökningen som visar att förtroendet för mediebranschen ökade med 8 procentenheter förra året. De traditionella medierna ökade dessutom stort jämfört med alternativa informationskanaler:

 

Det är framför allt radio och tv magasin och dagspress som ökar:

Jag tror att några tänkbara förklaringar kan vara:

  • I oroliga tider blir medierna ännu viktigare för att förklara och guida. De traditionella medierna blir en fast punkt i en vacklande värld. 
  • Nyhetsförmedlingen lyfte under 2011. Finanskrisen, den arabiska våren och Caremaskandalen är bara några exempel.
  • Den mediegranskning som pågår, både av branschmedia och i sociala medier, känner man av på redaktionerna – som gör sitt jobb bättre.
  • Utgivarna har synts och hörts mycket i spalterna, i bloggar och på Twitter. (Inte minst Expressens chefredaktör Thomas Mattsson). Transparens, öppenhet och kommunikation ger ökat förtroende bland läsare, lyssnare och tittare. Medievärlden försöker retweeta (återpublicera) och länka så mycket som möjligt till sådana inlägg.
  • Ola Sigvardsson, Allmänhetens Pressombudsman, har fått upp ångan ordentligt, och deltar flitigt i debatten. Att det pressetiska systemet syns och hörs är viktigt för förtroendet för framför allt dagspressen.
  • Rättelserna och publiceringarna av klander har blivit tydligare. Flera tidningar har nu kvalitetsredaktörer. I december förra året publicerade Expressen ett klander på löpsedeln!
  • Diskussionerna om artikelkommentarer och Flashback gav de publicistiska medierna en chans att förklara vad som skiljer dem från nätaktörerna: ansvar.
  • Många tenderar att tänka på kvällstidningar när de hör orden media och förtroende. Kvällstidningarna har nästan upphört med sex- och dokusåpalöp, och de klandrades färre gånger än vanligt av Pressens Opinionsnämnd förra året. (Expressen hade bara 2 klander). Det förbättrar förtroendet för hela mediabranschen.
  • Public service-företagens stora kampanjer för en fri och obunden tv- och radio.

Några saker att se upp med i framtiden:

  • Om medierna tappar det maktkritiska och granskande perspektivet när de minskar de redaktionella resurserna tappar de i legitimitet, särskilt om nya aktörer på nätet går in i den rollen.
  • Politikbevakningen har blivit extremt personcentrerad, det leder dels till en (ofta pressetiskt omotiverad) sympati för den som drabbas, dels till en (ofta berättigad) kritik av att det är politikerna och inte politiken som granskas.  (Newt Gingrich utbrott mot CNN fick stående ovationer, samma stämningar finns nog också i Sverige)