Annons: Mediedagen 2019

Rekordår för Medievärlden

Medievärlden slog besöks- och budgetmålen 2011 med fördjupad journalistik och nya kommersiella tjänster.

Medievärlden ser tillbaka på ett händelserikt år. Vi tappade en medarbetare, Caroline Thorén och fick en ny, Lisa Bjurwald. Vi har tuffat till oss och väjer inte för svåra diskussioner och infekterade frågor. Vi har blivit den naturliga platsen för alla som vill hålla koll på den publicistiska delen av mediebranschen och följa med i branschdiskussionerna.

Det var vi som först uppmärksammade den nya kreditupplysningslagens konsekvenser för journalister och vi har lett bevakningen av fotoförbuden. Samma vecka som vi skrev om ”Umeåmodellen”, där två tidningars redaktioner gick samman, infördes den på Gotland. Vi besökte Sveriges Radio och TV4 inför deras satsningar på nyhetskanaler och intervjuade SVT om varför de valde en annan väg. Vi har kontinuerligt bevakat medieföretagens mobila satsningar och digitala betalmodeller.

Vår undersökning om artikelkommentarer lade grunden för en omfattande diskussion under hösten om etik och publicistiskt ansvar. Vi nöjde oss inte med att spegla utvecklingen, utan analyserade, kommenterade och föreslog lösningar. Det resulterade i att ett antal tidningar ändrade sitt sätt att jobba med kommentarer.

Vi är en branschtidning för hela landet, och sätter ett stort värde i att inte bara bevaka, utan också besöka de orter där lokala medieföretag gör spännande saker. Under 2011 rapporterade vi bland annat från Jönköping om Herencokoncernens omvandling, från Umeå om samgående av redaktioner och från Skellefteå om Norrans framtidsprojekt. Vi träffade också Aftenpostens Breivik-grupp i Oslo.

Det mest glädjande är att läsarna också verkar gilla det vi gör. Vi ser ständigt växande besökssiffror och får mycket positiv feedback. När vi gör något undermåligt får vi höra det tämligen omgående, vilket också är ett bevis på att förväntningarna är höga.

På fyra år har vi ökat antalet unika besökare på månadsbasis (november) med 210 procent till 50 000 (16 000). 

På fyra år har vi ökat antalet unika besökare per vecka med 200 procent till ett snitt på 15 000 (5000) vid årsskiftet. Vi redovisar vår trafik på Sis Index.

Vi ligger långt efter Dagens Media och Resumé, men vårt universum är också mindre. Medievärlden vänder sig framför allt till den publicistiska delen av mediebranschen, och alla som är intresserade av den. Journalisten redovisar inte sina siffror, vilket är synd, för då skulle vi ha någon att jämföra oss med.

Förutom sajten är våra viktigaste kontaktytor vårt dagliga nyhetsbrev som har 5 400 prenumeranter och vårt Twitter-konto som har 6 500 följare. (en topplacering i mediebranschen!) Antalet prenumeranter och följare växer stadigt, särskilt på Twitter.

Vi har också utvecklat nya kommersiella tjänster. Mediejobb är en premiumtjänst för platsannonser med ett lågt grundpris och möjligheten att addera tilläggstjänster. Under 2011 publicerade vi drygt 100 platsannonser, och nu i januari har efterfrågan varit större än någonsin. Vår förhoppning är att Mediejobb underlättar företagens rekrytering och bidrar till en bättre arbetsmarknad för journalister. 

Vi har också lanserat Pressreleaser från Newsdesk, där vi under hösten publicerat 125 pressreleaser direkt från källan. Tack vare dessa nya tjänster klarade vi intäktsmålen med god marginal, trots den tuffa hösten.

I år ska vi bli ännu bättre, och det kan vi bara bli med läsarnas hjälp. Varje tips, inspel och konstruktiv artikelkommentar gör oss bättre. Så fortsätt ringa, mejla, twittra och kommentera!