Annons: Mediedagen 2019

Det går bra nu – för mobilbranschen

Hur man tjänar pengar på mobila tjänster var ett bärande tema på gårdagens mässa Mobile Future i Kista.

”Vi är den snabbast växande megaindustrin” ”Nästa år omsätter vi en biljon”, ”Då omsätter vi lika mycket som sektorerna internet, datorer och reklam tillsammans” 

Ok, det går bra för er nu. Men ni har mer att jobba på när det gäller könsfördelningen. (Dagens snackis var att nästan hälften var tjejer i första panelen).

Enda gången tidningsbranschen nämns är när norska musiktjänsten Wimps vd Per Einar Dybvik säger att ingen kommer att behöva läsa musiknyheter i tidningar längre, för de kommer att finnas i stereon (eller vilken apparat det nu är man spelar sin musik i.) Det spelar inte så stor roll egentligen, för stereon kommer att vara uppkopplad, precis som kylskåpet, frysboxen och allt annat elektroniskt.  

Men om han har rätt i sitt antagande, innebär det då att matnyheter och recept finns i kylskåpet, motornyheter i bilen, och så vidare. Eller kommer detta och allt annat visualiseras i ett hologram som strålar ut från pannan? Och vem skapar egentligen innehållet, journalister på medieföretag, medborgarjournalister, pr-journalister? 

Det bärande temat var ”monetizing”, alltså hur man tjänar pengar på mobila tjänster. Att ta betalt för att skaffa applikationen är bara fruktbart för redan kända varumärken. För övriga är det bästa reklamfinansiering eller en fremiummodell att föredra, enligt Henric Ehrenblad, vd på Widespace som gör annonslösningar för mobilen.

Om det lönar sig med annonser beror på hur många användare och hur mycket tid de spenderar i applikationen, men enligt Henric Ehrenblad är mobila annonser 4 – 5 gånger så effektiva som webbannonser, eftersom uppmärksamheten är mer fokuserad på en mindre skärm.

Flera svenska företag är ledande när är det gäller mobila tjänster, jag lyssnade bland annat på Izettles grundare Jacob de Geer som berättade om hur det hela började (Hans fru ville kunna ta betalt med kort utan att behöva köpa eller hyra kortläsare, han utvecklade då en kortläsare som man kopplar till sin Iphone) och Hjalmar Winbladh som berättade om tjänsten Wrapp, en tjänst för att ge bort digitala presentkort. 

Paypals ”Innovation Director” John Lunn redogjorde kortfattat för de mobila trenderna (Gester, Geopositionering, Ultra Sound, QR Commerce, bildigenkänning, augmented reality och NFC). NFC, de teknik som Google Wallet använder, ifrågasatte han eftersom det finns för många olika standarder för att det ska fungera i en nära framtid.

Han avslutade med att säga: ”Jag vill inte att min telefon ska vara min plånbok. Jag vill att min plånbok ska finnas i molnet.”