Annons: Fojo

PS och TV4 i dragkamp om dagspressen?

I helgen skrev Sveriges Radios chefer på DN Debatt att den kommersiella tv:n hotar dagstidningarnas hela idé. Det verkar som att både PS och TV4 vill ha dagstidningarna på sin sida i den kommande striden om public service.

Sveriges Radios vd Mats Svegfors och vice vd Cilla Benkö skrev på DN Debatt i lördags att frontlinjerna nu börjar dras upp.

”De reklampengar som i dag går till TV4, MTG och Google gick en gång till tidningsföretag och publicistiska tv-nätverk och betalade där, för att använda ett amerikanskt uttryck, ”The Baghdad bureau”, det vill säga de etablerade medieföretagens publicistiskt ambitiösa utrikesbevakning. Den lyckosamma föreningen mellan reklamintäkter och publicistik håller på att upplösas. Hela det demokratiska samhällets infrastruktur förändras. Detta blir inte bara tydligt i motsättningen mellan public service och kommersiella medieföretag. Det är också tydligt inom de kommersiella medieföretagen. TV4 tjänar 800 miljoner kronor på en omsättning av 5,5 miljarder, en avkastning på 15 procent. Dagstidningsdivisionen inom samma koncern tjänade 2010 bara 39 miljoner på en omsättning av 3,4 miljarder, det vill säga en avkastning på en procent. Var och en inser att det inte är en lönsamhet som uthålligt säkrar dagstidningen med bibehållna publicistiska ambitioner.”, skriver de bland annat. (Notera att resultatet på 39 miljoner beror på framtida tryckeriinvesteringar, DN och Sydsvenskan hade var för sig betydligt högre vinster)

Tidigare har TV4 efterfrågat dagspressens röst i frågan om förhandsprövning. ”Förslaget om förhandsprövning väger lätt som luft. Så vad skriker public servicecheferna om? Och varför är det så tyst om detta i tidningsbranschen?” skrev kommunikationschefen Gunnar Gidefeldt på Medievärlden.se.

Frågan är väl om det handlar om en genuin omtanke om dagspressens väl och ve, eller främst om en egen agenda. Både TV4 och public service konkurrerar om samma läsare  / tittare / lyssnare. Public service gör det med licenspengar, vilket många ifrågasätter när det gäller nya plattformar som direkt konkurrerar med tidningarnas verksamhet. Norrans chefredaktör Anette Novak skrev förra våren om risken för att SR och SVT skapar lokala sajter som slår undan benen för lokaltidningarna.

TV4 konkurrerar med dagspressen både om läsare och reklamintäkter, och expanderar just nu starkt på de lokala marknaderna. Den lokala satsningen angavs som ett av de främsta skälen till förra årets rekordresultat på 800 miljoner.

Om det stämmer att frontlinjerna håller på att dras upp inför en kommande strid bör nog dagstidningarna fundera över vad de har att tjäna på att välja sida.