Annons: PP Pension

Diskussionerna om valet forsätter

Expressens chefredaktör Thomas Mattsson och Svenska Dagbladets redaktionschef Martin Jönsson har nu skrivit flera inlägg om tidningarnas valbevakning.

När jag skrev om Kent Asp:s undersökning av valbevakningen i de stora morgontidningarna efterlyste jag mer självkritik från branschen. Så har också skett, framför allt Expressen och Svenska Dagbladet har varit mycket aktiva i eftervalsdebatten.

Martin Jönsson uppmärksammade mig på att jag feltolkat siffrorna, att det är andel och inte antal artiklar som avses i tabellen: ”Det Asp och hans kollegor gjort är att granska ‘de mest tongivande nyhetsartiklarna om valet’ och sedan tolka om de är negativt vinklade. Då hamnade de på 58 %”, skriver han.

Efter att ha fått svar från Kent Asp har Martin Jönsson skrivit ytterligare ett blogginlägg. Han skriver att: Totalt är det 130 artiklar som granskats. Väldigt få av dessa artiklar handlade dock specifikt om Sahlin, närmare bestämt 19 stycken, enligt Asp. Av dem hade en ”positiv vinkling”, sju var neutrala och 11 ”negativt vinklade”. Det var intressant information att få. Det innebär att 8,5 procent av de undersökta valartiklarna i SvD var ”negativt vinklade mot Sahlin”. Om man i tabellen börjar med 58 procent innebär det att det inte finns så mycket kvar för den som vill måla upp en bild av en massiv Sahlin-bashing.

Att det var fler negativa artiklar om Mona Sahlin än det var om Fredrik Reinfeldt förklarar han med att Socialdemokraterna och Mona Sahlin hade sämre opinionssiffror.

Samma förklaring ger Expressens chefredaktör Thomas Mattsson, vars tidning hade flest negativa artiklar, inte bara om Mona Sahlin utan även om Fredrik Reinfeldt.

Han har nu skrivit fem inlägg om bevakningen av valrörelsen (fler om man räknar in inlägg om Sd-bevakningen) och deltagit i flera debatter:

”Jag tror nog att Kent Asps slutsatser ändå är korrekta. Socialdemokraterna och Mona Sahlin fick förstås mer negativ uppmärksamhet inför det som s-ledaren senare beskrev som ett ”katastrofval”. Och Expressen var, förhoppningsvis, den tidning som mest och bäst berättade denna kanske valets mest intressanta berättelse om riksdagens största parti.” avslutar han sitt senaste inlägg.

Aftonbladets chefredaktör Jan Helin har ännu inte skrivit något inlägg om valbevakningen, men han har lovat att han ska göra det. ”Jag avser återkomma om detta i senare blogginlägg om medierna och valet. Min kalender är dock elak mot skrivtid, varför jag inte törs lova när”, skriver han.

Från Dagens Nyheter har det mig veterligen varit helt tyst.